tisdag 6 januari 2015

Vad förväntar vi oss?

För ett tag sedan pratade jag med min syster om en huvudkaraktär. Jag nämnde då att jag inte tyckte att huvudkaraktären passade ihop med den manliga huvudkaraktären och att jag inte tyckte att de skulle bli ihop. Då fick jag svaret: "Men är det inte ganska självklart att de blir det!" Vilket fick mig att börja tänka. Vad förväntar vi oss egentligen?
Min första tanke var: Vet jag någon bok där den manliga och kvinnliga karaktären inte blir tillsammans? För att undvika att spoila genom att diskutera olika karaktärers relationer tänker jag bara svara ett simpelt: Nej.

Min andra fråga blir: Ska de leva lyckliga i alla sina dagar? Det är oftast väldigt tillfredsställande när man läser "Och så levde de lyckliga i alla sina dagar..." eller något liknande. Men ibland snubblar man över den frasen och inser att det inte alls känns rätt, att de borde avslutat sin relation eller att de inte ens borde ha blivit tillsammans.

Sista frågan blir: Ska det alltid ha ett lyckligt slut? Jag tycker inte det, jag älskar olyckliga slut! Men man ska komma ihåg att slutet ska passa historien, ett tvingat olyckligt slut är lika dåligt som ett tvingat lyckligt! Men när det känns som att historien inte ska sluta "lyckligt" så ska den inte det, hur jobbigt det än är att det händer favoritkaraktärerna.

Då kan man fundera vidare; hur påverkar lyckliga slut vår syn på livet i allmänhet?

3 kommentarer:

  1. Har tänkt en del på detta också! Och din åsikt hjälpte faktiskt med ett problem jag har haft i mitt manus nu, så tack så mycket :)

    SvaraRadera
  2. Det är intressant det du skriver och det skulle vara kul att läsa någon bok som skiljde sig från det här mönstret. Jag tycker själv att böcker som slutar sorgligt kan vara lika bra som de med lyckligt slut. Det beror helt enkelt på resten av handlingen. :)

    SvaraRadera
  3. Mycket tänkvärt. Hoppas fortfarande på att hitta fler böcker som inte slutar så som man tänkt sig, det blir lätt så platt annars...

    SvaraRadera