onsdag 16 maj 2012

Catching fire

Catching FireFörfattare: Suzanne Collins

Katniss trodde att en vinst i Hungerspelen var lika med framgång, lycka och berömmelse, men istället skulle det bara leda till fruktan och att hon blev ökänd. Huvudstaden är inte nöjd med henne. Hennes prestationer på arenan har gjutit mod i rebellstyrkorna - och i takt med att upproret växer sig starkare, ökar också riskerna för Katniss och de hon älskar - inklusive de två killar som slåss om hennes gunst. Varje val hon gör får ödesdigra konsekvenser. Och det är då huvudstaden blottar sin slutgiltiga fälla...

Ännu en re-read. Detta är en nästan direkt fortsättning på första boken (the hunger games) och den utspelar sig självklart också i framtiden. Boken fokuserar mycket på tiden efter hungerspelen är klara, som "the victory tour", men även de 75:e hungerspelen som är ett "Quarter Quell". Panem blir ett ännu hårdare samhälle, säkerheten skärps drastiskt och man tar till ännu hårdare åtgärder för att hålla folket i schack.
Vi får återigen träffa Katniss, Peeta, Haymitch och alla de andra. De ställs inför nya utmaningar som the Capitol utsätter dem för. Katniss försöker anpassa sig till livet som en vinnare och hon inser snart att det livet inte är så glamoröst. Samtidigt ska hon förbereda sig för att vara en mentor till de nya ungdomarna som ska tävla.
Språket är bra och lättläst, efter den första boken så blir det ju inte så många nya "special-ord" i denna. Det fän
gslar en verkligen och som jag har sagt tidigare så har hon ett sätt att avsluta på som gör att man bara vill läsa mer. Collins är smart på det sättet att du vet aldrig vad som händer på nästa sida, vilket gör att du bara vänder blad per automatik.

Jag älskar fortfarande den här boken även om det är andra gången jag läser den så finns den där magiska känslan fortfarande kvar. Jag ville läsa om den, dels för att jag läst om The Hunger Games och för att jag tyckte om den så mycket, men även för att jag lovprisade den så mycket i den förra recensionen och jag ville försöka komma på något som jag inte gillade med den. Det gick ju sådär... Det enda jag riktigt kan komma på är att det blir lite rörigt i det näst sista kapitlet då mycket händer och det är något svårt att hänga med. Jag rekommenderar även verkligen att läsa böckerna på engelska, eftersom översättningar inte får med den magin och själ som boken egentligen har!
Men detta är som sagt en av mina favoriter eftersom den är så oförutsägbar, och även när man läser den för andra gången så hittar du något nytt i den!

Språk: 5/5
Berättelse: 5/5
Bokomslaget: 5/5
Boken: 5/5

Köp den på:
svenska - adlibris eller bokus
engelska - adlibris eller bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar