tisdag 23 juli 2013

Soul Screamers Vol. 1

Soul Screamers Volume One (Soul Screamers, #0.5-2)
Författare: Rachel Vincent
Serie: Soul Screamers #0.5 #1 #2
Utgiven: 2011
Sidantal: 570

My Soul to Lose

Kaylee is just your average girl shopping at the mall with friends—until a terrified scream bursts from her that cannot be stopped. Taken to a hospital ward, will she be able to save her mind—and her life?


Eftersom denna bok var placerad först i samlingsvolymen så läste jag den först för att få berättelsen i kronologisk ordning. Detta är faktiskt något som jag ångrar lite... Anledningen till det är att jag inte förstod riktigt allt när jag läste. Vilket var lite tråkigt, det märktes tydligt att detta var en bok skriven till seriens fans.

Men jag gillade den. För trots allt var det kul att läsa allt i kronologisk ordning. Jag gillar verkligen berättelser som utspelar sig på mentalsjukhus, för att man får fundera på om personen är galen eller inte. Dock gillar jag inte att man inte riktigt får lära känna karaktärerna så väl. Det förutsätts liksom att man redan känner dem och då hade det varit bättre att samla alla ”extra-böcker” tillsammans i en bok som man kan läsa efter seriens slut.



My Soul to Take

She's always felt different, but now Kaylee discovers why. The screams that cannot be denied mean that someone near her will die—and she can never save them. Because saving one life means taking another.

Jag ska inte ljuga, jag hade lagom höga förväntningar på denna bok.  Även fast folk sa att de gillade den så var jag ändå inte övertygad. Jag var rädd att det skulle bli en sådan bok där karaktärernas krafter inte har någon ”logisk” förklaring.

Men jag tyckte väldigt, väldigt mycket om de här berättelsen. Kaylee, Emma, Nash och alla de andra karaktärerna kändes som helt alldagliga människor och det gillar jag. Det är ingen som är supermobbad, supersnygg, eller alltid kommer med de perfekta kommentarerna. De är sådana karaktärer som inte står ut och som man kan känna igen sig i. Det gillar jag.

Boken höll ett högt tempo och jag ville aldrig lägga ner den. Den var fräsch och unik i sitt slag. Det bästa av allt var ändå att jag inte lyckades komma på vem skurken var! Det brukar vara rätt förutsägbart, men inte nu!



My Soul to Save

Going on dates with her boyfriend is still new to Kaylee. But when the singer of the band they're seeing dies onstage and Kaylee doesn't scream, she knows something crazy is going on. Soon she discovers souls can indeed be sold.

Denna var inte riktigt lika vass som den första. Jag tycker fortfarande om den, men någonstans kändes det som att man fick alldeles för mycket information på så litet sidantal.

Men jag gillar hur romansen mellan Kaylee och Nash utvecklar sig och att den här serien inte har andra-bokens-relationsproblem! Det gör mig lycklig! Jag gillar hur Vincent har jobbat med detaljer, min favorit är den med ögonen. Dock tycker jag inte riktigt att det händer så mycket i boken det är bara en massa info!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar