torsdag 2 april 2015

Månadens Genre: Science Fiction

Här listar jag tolv olika genrer, en varje månad. Jag beskriver genren lite kort och ger sedan min åsikt och exempel på bra böcker inom genren!

Science Fiction är en mycket känd genre inom litteraturen, men även inom film. Den kan förkortas som SF eller Sci-Fi. Det är en genre där berättelserna och världarna grundar sig i spekulationer inom teknologi eller vetenskap. På senare tid har genren blivit allt mera fokuserad på berättelser som involverar rymden väldigt mycket. Science Fiction har MÅNGA grenar inom sig, några exempel förutom rymden är tidsresor, superhjältar, robotar och dystopier (den senaste kommer få två egna inlägg!).

Rätta mig om jag har fel, men enligt mig så har den klassiska rymd-sci-fi-boken inte haft så mycket utrymme i bokvärlden på senare år, förutom dystopi-grenen som fullkomligt har exploderat de senaste åren. Annars har det varit ganska tyst inom denna genre känner jag, i alla fall på ungdomssidan. Personligen har jag ganska svårt att fastna för rymdäventyr eller superhjältehistorier i bokform, det blir liksom lite för mycket för mig. Med världar som ska vara skruvade, men ha en vetenskaplig förklaring som ska vara vattentät. Men det finns självklart guldkorn!


1656001

1 kommentar:

  1. Det är nog rätt som du säger, att det mest är dystopigenren som exploderat de senaste åren. Men några större rymdböcker jag kom att tänka på (förutom The Host ;)) är Ender's Game och Across the Universe-serien, så helt dött har det inte varit!

    SvaraRadera