tisdag 23 juni 2015

Första Utkastet: Musik

Jag tänkte att jag skulle skriva en inläggserie på sex inlägg där jag ger tips om vad som hjälpte/hjälper mig i mitt skrivande.  Jag kommer att fokusera på första utkastet och dela lite grejer som har hjälpt mig. 

Detta tipset ger jag verkligen till alla som arbetar kreativt(framför allt till de som skriver); använd dig av musik! 




Musik är den största inspirationskällan till mina texter. Eftersom jag älskar filmproduktion också så när jag hör en låt ser jag nästan alltid en scen utspela sig framför mig, det kan vara scener som hamnar i mina berättelser till slut.

Samtidigt som jag skriver dispositionen till min berättelse så brukar jag även sätta ihop en spellista med låtar som passar med min berättelse. Jag väljer sådana låtar som har samma stämning eller tema som jag vill ha i min berättelse, det gör att jag kommer lättare in i berättelsens stämning när jag läser.

För mig är det viktigt att jag bara lyssnar på den spellistan när jag skriver, för annars tjatar jag ut låtarna. Men jag har med mig spellistan från första ordet till sista punkten, för även om det går trögt att skriva så kanske jag kommer på en ny scen som utspelar sig senare och då har jag ju tillfört min berättelse någonting i alla fall!

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar