söndag 30 augusti 2015

Redigeringens slutfas!

Nu är jag inne i det sista av redigeringen. Det betyder att jag ska göra massa tråkiga, men viktiga, grejer. Till exempel ska jag skriva om en massa fraser som jag använder alldeles för ofta (plötsligt, 'vad menar du?' med mera.) och se till att jag är konsekvent i stavningen av vissa ord (exempelvis 'idag' och inte 'i dag').

Sedan ska jag läsa igenom manuset en gång till och skriva ett personregister över alla karaktärer. Jag kommer alltså att lista alla karaktärer som dyker upp i boken. Det kan verka lite tråkigt och onödigt, men eftersom berättelsen utspelar sig i tre olika delar så är det väldigt bra att ha då karaktärer ofta återkommer genom berättelsen!

I höst planerar jag att skriva en inläggsserie som handlar om just redigering, där jag kommer gå in lite mer på hur jag arbetar! Mer info om det kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar