lördag 21 januari 2012

Harry Potter och Halvblodsprinsen

Harry Potter och Halvblodsprinsen (kartonnage)Författare: J.K Rowling


Jag tycker om Harry Potter för att det handlar om en pojke, dagens böcker handlar ofta om tjejer som hittar någon mystisk kille hon blir kär i och sedan får de en massa problemes, men dessa böcker handlar om en pojke och hans kamp och vilja att ta död på onskan (Lord Voldemort). Detta är ingen kärlekshistoria, i alla fall ingen normal kärlekshistoria, även om kärleken kommer in i böckerna och det beror ju på att karaktärerna blir äldre. Detta gör att boken blir ännu mer spännande för att den fokuserar på mysteriet i första hand. Sedan är det ju så att man inte kan undvika det som händer emellan Hermione och Ron, men det är ju bara kul!
I halvblodsprinsen är det ju så att det är nog den bok i serien som är mest kärleksfylld, jag kan komma på sju par bara sådär som omnämns i den (Det finns säkert fler!) Det är både positivt och negativt här är varför:
negativt: man tappar bort historien lite, det blir som i första boken då det inte hände något speciellt förrän i slutet. Allt handlar bara om kärlek och det är ändå så att det händer först långt in i boken, vilket gör den lite tråkigare.

positivt: det gör boken mer trovärdig! Dessa ungdomar går på internatskola och är därför tillsammans nästan hela tiden och då blir det ju så! Man lär även känna karaktärerna mer på detta sätt, tror jag i alla fall!

Boken kanske inte är lika bra som de andra som jag har läst, men den är inte dålig! Jag gillar hur de olika relationerna skjuter iväg och man märker hur karaktärerna har blivit äldre. Eftersom man har fått följa de olika personernas relationer från början så är det kul och se hur de utvecklas. Jag älskar hur Rowling beskriver Harrys känslor när han ser Ginny med någon annan och hur han försöker intala sig själv att han inte har känslor för henne utan att han är överbeskyddande för att han alltid är med Weasley-familjen. En av mina favoritrelationer är Ron Weasleys och Hermione Grangers relation till varandra, hur de nästan alltid varit kära men ändå försökt dölja det med olika lite halvt elaka kommentarer.
Summan av det hela är att jag tyckte om den här boken, men det är inte den bästa i serien. Men med tanke på hur otroligt bra de här böckerna är så är denna bok ändå väldigt bra!

Språk: 4/5
Berättelse: 3/5
Bokomslaget: 3.5/5
Boken: 3.5/5

Läs gärna de tidigare böckerna också! (De vises sten, Hemligheternas kammare, Fången från Azkaban, Den flammande bägaren och Fenixorden)

Köp den på:
svenska - Adlibris eller Bokus!
engelska - Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar