onsdag 25 april 2012

The Hunger Games

The Hunger GamesFörfattare: Suzanne Collins

Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!


The hunger games utspelar sig i framtiden i ett land som heter Panem. Panem är ett land som har rest sig ur askan av forna Nordamerika. Det är indelat i tolv distrikt med en stor glänsande, rik huvudstad. Varje år arrangerar Huvudstaden Hungerspelen för att påminna folket om Huvudstadens totala grepp över dem.
Katniss Everdeen, som är flickan vi följer, är sexton år. Hon bor i distrikt tolv (det fattigaste av alla distrikt) med sin lillasyster och mamma. Hon spenderar mycket tid i skogen med sin bästa vän Gale. Katniss ser på huvudstaden med hat och hungerspelen för henne är samma sak som att dömas till döden.
Jag har läst boken på engelska och språket är relativt lätt, det är några få ord man fastnar på men det är inget man inte förstår i sammanhanget. Jag har bara kollat lite i den svenska boken och jag gillar inte riktigt den, jag såg till exempel att de har förändrat det engelska ordet "Avox" (ni fattar när ni läst boken vad det är) till "en stum".

Det är lite ledsamt att lämna dagarna med The Hunger Games bakom mig- igen. Vad ska jag säga? Boken är lika bra som den har varit innan. Jag lade märke till fler detaljer nu än förut. Jag började även tycka om varenda liten karaktär i boken, om jag ska vara ärlig så blandade jag ihop vissa karaktärer första gången, men nu är allt glasklart! Jag känner verkligen med varje karaktär och förstår dem på ett helt nytt sätt, och när varje tribut dör är det så hemskt! (Kanske börjar jag bli lite väl besatt?) Även fastän början är lång så så gör det mig inget, för den är så bra och håller mig intresserad vid varenda ord på varje sida. Jag älskar hela serien och allt med den. Den är hemsk och super och får en verkligen att tänka till, vill jag lämna denna värld om den är på väg mot detta håll? Detta kommer att bli en bok jag kommer att läsa om många gånger, jag planerar även att läsa om Catching Fire och Mockingjay bara föratt de är så bra!

Slutligen vill jag säga; läs denna boken! Den får en att tänka till och jag vill verkligen att alla ska förstå vad det är jag pratar om. Mina tips: 1. Läs böckerna 2. Se filmen 3. Lyssna på musiken

Språk: 5/5
Berättelse: 5/5
Bokomslaget: 5/5
Boken: 5/5

Köp den:
på svenska - adlibris eller bokus
på engelska - adlibris eller bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar