lördag 23 juni 2012

Cirkeln

CirkelnFörfattare: Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren


Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen. 

Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt - förutom att en uråldrig ondska jagar dem. En natt då månen färgats mystiskt röd förs alla sex till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.

De får veta att de är häxor. De Utvalda, som nämns i en uråldrig profetia. Plötsligt är gymnasiet på liv och död - bokstavligt talat. De måste lära sig samarbeta trots sina olikheter, och kontrollera de magiska krafter som vaknat till liv inom dem. Tiden håller på att rinna ut. De måste hitta och besegra ondskan som jagar dem, innan ondskan hittar dem.


Boken är i nutid och den utspelar sig i Engelsfors, en liten stad i Sverige, där det inte händer mycket.
Vi får möta sex tjejer (Minoo, Linnéa, Ida, Rebecka, Vanessa och Anna-Karin) som är totalt olika men har en sak gemensamt, de är alla häxor. Minoo är den duktiga tjejen som vet allt och gärna räcker upp handen på lektionen. Linnéa är den alternativa, hon kopplas ofta ihop med droger och tragedier, hennes mamma är död och pappan är alkoholist. Ida är den populära ”bitchen”, som är utseende-fixerad och hon hittar gärna någon att mobba. Rebecka är den snälla tjejen som är ihop med skolans snyggaste kille, hon är en omtänksam och ansvarig person som vill alla väl. Vanessa är tjejen som älskar att partaja och hon är tillsammans med en äldre kille och hon hatar sin styvpappa. Anna-Karin, mobboffret som vill vara poppis och hon är även förälskad i en trea.
Det märks att boken är skriven på svenska. För en bok med originalspråket svenska är inte samma sak som en bok med originalspråket engelska. Jag tror att det beror mycket på kulturernas olikheter. Svenska böcker är på något sätt mer grov i språket, t ex har de mer svordomar.

Jag har ju inte kunnat undgå att höra mycket om boken. Av nästan alla har de fått lovord och det ska den få lite mer av av mig. Men jag vill börja med att säga att jag ville verkligen älska denna bok, eller rättare sagt, jag ville verkligen ”bli kär” i den. För jg älskade den, men det var något som saknades!
Okej, nu då...
Cirkeln är utan tvekan den bästa ungdomsbok av svenska författare jag har läst, utan tvekan. Den är fantastisk och jag är stolt över att två svenskar har lyckats skapa en så bra ungdomsbok, och fantasy-värld! Jag tycker att dom använder ett språk som fungerar bra, men det blir lite väl mycket svordomar för mig. Jag tycker att det är relativt enkelt att hålla isär på personerna, i början var det lite svårt men när man väl kommer in i boken och ”lär känna” karaktärerna så blir det lättare!
Berättelsen är oförutsägbar. Under hela boken tänkte jag att det är nog den karaktären som är skurken, sen men det är nog den då. Det var inte alls som jag trodde även om jag försökte för jag ändrade vem som var misstänkt konstant. Ibland blev jag arg på vad som hände, ibland tyckte jag att den var rolig. Boken är en hel mix av känslor! Berättelsen tar nya vändningar hela tiden och det gäller att vara med i svängarna!

Jag rekommenderar denna bok till alla som gillar fantasy, YA, och som vill prova på något nytt och annorlunda mot det amerikanska litteratur som dominerar vår värld. Jag vill dock sätta en åldersrekommendation på den på +14 år, för a
tt den handlar om saker som kanske inte alla borde läsa om, än!
Men har du inte plockat upp den än gör det!

Språk: 4.5/5
Berättelse: 5/5
Bokomslaget: 4.5/5
Boken: 4.5/5

Köp den på
Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar