fredag 1 juni 2012

To Kill A Mockingbird (Dödssynden)

To Kill a MockingbirdFörfattare: Harper Lee
(Klassiker)

Lilla nioåriga Scout växer upp i amerikanska Södern i en loj småstadsidyll, när ohyggliga och dramatiska händelser vänder upp och ner på livet och hennes föreställningar. En ung svart man blir anklagad för våldtäkt på en vit kvinna, och hans chans att få en rättvis rättegång är försvinnande liten. En vit advokat tar sig an försvaret, men hatet och indignationen i det lilla samhället växer som en lavin.

Inför Scouts oskuldsfulla ögon omstörtas den sömniga lilla staden och hon blir seende: hennes berättelse blir till en anklagelse, som ingen av oss undslipper.

Boken utspelar sig i den lilla tråkiga staden Maycomb, Alabama, på 1930-talet.
Vi får följa den lilla tjejen Scout (Jean Louise) Finch som bor med sin bror och pappa. Hon står mycket nära sin bror Jem och boken börjar med att man får reda på att Jem brutit armen och hur han tror att allt började när de träffade den lilla pojken Dill. Men det viktigaste i historien är Atticus (pappan) som är en advokat som kämpar för rättvisa. Han får mycket skit för att han försvarar den svarta man som anklagas för våldtäkt.
Jag läste boken på engelska vilket var något utmanande eftersom den är skriven på gammal engelska, plus att när de pratar så är det skrivit på dialekt. Jag tyckte det ändå var kul eftersom jag lärde mig så många fler ord på engelska!

Vad tyckte jag om denna bok då? Jag tycker att den skildrar problemen om rasism på 1930-talet mycket bra, men den blev lite utdragen. Det kändes som att jag satt och väntade hela tiden på att jag skulle bli besatt av boken, det blev jag till slut men det varade bara i sådär 20 sidor sedan var det över igen. Boken kändes som en hel lång inledning ända tills man kom till rättegången (det var då jag var besatt) men sedan gick man tillbaka till att vänta. Jag tycker ändå att den slutade bra och de sista sidorna var rätt bra ändå.
Jag gillade karaktärerna väldigt mycket och det höjer betyget, men det kändes som att den kunde ha varit 100-sidor kortare och det hade inte gjort något! Trots allt detta jag har sagt så är den ändå läsvärd och det beror på ämnet, och det är ändå en sådan bok man måste läsa!


Språk: 3/5
Berättelse: 3/5
Bokomslaget: 3/5
Boken: 3.5/5

Köp den på:
svenska - adlibris eller bokus
engelska - adlibris eller bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar