torsdag 14 juni 2012

The Immortal Rules

The Immortal RulesFörfattare: Julie Kagawa

In a future world, Vampires reign. Humans are blood cattle. And one girl will search for the key to save humanity.
Faced with her own mortality, Allie becomes what she despises most. To survive, she must learn the rules of being immortal, including the most important: go long enough without human blood, and you will go mad.
Then Allie is forced to flee into the unknown, outside her city walls. There she joins a ragged band of humans who are seeking a legend—a possible cure to the disease that killed off most of humankind and created th
e rabids, the mindless creatures who threaten humans and vampires alike.

But it isn’t easy to pass for human. Especially not around Zeke, who might see past the monster inside her. And Allie soon must decide what—and who—is worth dying for...

Boken utspelar sig i framtiden, och som jag förstår det, långt in i framtiden i en värld där vampyrer regerar. Det är ett fattigt samhälle som människorna lever i, i alla fall de som inte blivit Tagna. Man lever i skräck för att bli dödad av vampyrer eller så kallade ”rabids” (som nästan är ännu värre).
Huvudpersonen är Allison Sekemoto, eller också känd som Allie. Hon är en tjej som lever i ”the Fringe” (Ett fattigt ställe utanför vampyr-staden men innanför Väggen som skyddar dom mot ”rabids”) där hon får jaga efter mat för att överleva. Hon skulle kunna försäkra att hon får mat varje dag i hela sitt liv genom att registrera sig, men med gott kommer också ont då du måste ge blod till vampyrerna, regelbundet...
Tidigt i boken blir Allie en vampyr, vilket är tur för att allt innan det känns som en prolog. Hon blir till en mycket mer intressant karaktär och det är då hon möter Kanin hennes skapare som lär henne hur man ska överleva som odödlig. Det är ingen dans på rosor...
Boken utkom i april 2012 och har därför, självklart inte översatts till svenska. Men(!) det finns stora chanser att den gör det eftersom Kagawas tidigare serie finns översatt! Men, men... Boken språk är lättläst och modernt, tack och lov eftersom jag inte tycker att vampyrserier har särskilt modernt språk.

Vampyrer. Ett ämne som har blivit uttjatat gång på gång, med många dåliga böcker inom kategorin var jag tveksam till om den skulle vara bra. Jag plockade ändå upp den vilket jag absolut inte ångrar! Boken tog mig med storm och den utvecklas på ett sätt som jag aldrig skådat förut. Den är sammanhängande men den stannar inte upp vid ett problem som jag kan känna att vissa böcker gör! Julie Kagawa har lyckats göra ett så gammalt och uttjatat ämne till nytt och fräscht och även satt sin egna prägel på det! Detta är en mycket nyutkommen bok men jag känner att denna har potential att bli mycket stor!
Detta är det första boken i serien Blood of Eden och vampyrerna är av den den ”gammaldagsa” sorten, de rör sig på natten och klarar inte av solen, de kan inte överleva på djurblod och de har huggtänder! Normalt så skulle kanske inte detta passa in i den moderna vampyr-världen, med det är inget du tänker på för det passar bara in och du tänker inte på det.
Men okej, var det något du inte gillade med boken eller? Ja, det finns en grej, delen då Allison var mänsklig. Det var inte så att det fanns för mycket förklaringar eller att den var dåligt skriven, det var bara så att den kändes lite vek. Allison var lite för... något, kanske lite för tuff eller jag kan inte riktigt sätta fingret på det men jag fick ingen sympati för henne. En annan sak var att folk trillade av pinnen stup i kvarten! Jag vet att det är för att så är deras liv där, men kom igen alla behöver ju inte dö!

Jag tycker definitivt att ni ska läsa boken! Jag skulle nog rekommendera den mest till dom som gillar dystopi och vampyrer! Men se till att den hamnar i er bokhylla så snart som möjligt!
Detta är en bok jag kommer att läsa om och om och om igen!

Språk: 5/5
Berättelse: 5/5
Bokomslaget: 5/5
Boken: 5/5

Köp den på:
Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar