fredag 16 augusti 2013

Eld

Eld
Författare: Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg
Serie: Engelsforstrilogin #2
Utgiven: 2013
Sidantal: 634

TACK POCKETFÖRLAGET FÖR DETTA RECEX!

De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.

Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan.


Detta är ju den andra delen i den svenska succé-serien om tonårstjejerna i Engelsfors. Det är klart att jag hade höga förväntningar på den här eftersom alla jag visste hade hyllat den. Och jag blev inte besviken!

Nu har man vant sig vid att det hoppar mellan karaktärerna så det var inte lika jobbigt som i första boken. I denna boken får man läsa ur alla de kvarstående tjejernas perspektiv. Det skapar sympati för karaktärer som jag inte tidigare tyckt om. Man förstår dem bättre och verkar inte så hemska nu när man får läsa deras tankar!

Jag gillar verkligen att hotet smyger sig på och att det är flera hot från flera olika håll. Det finns många "kandidater" till den stora antagonisten. Men det var ändå rätt självklart vilket hot som var det största. Dock hade jag inte gissat vem som stod bakom allt.

Allt som allt tycker jag bättre om den här boken än den första. Den var lång men inte så långsam. Den hade lagom många bihandlingar som hela tiden gjorde så att man inte ville lägga ifrån sig boken. Min favoritdel var den när tjejerna verkligen fick lära sig att gå i varandras skor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar