onsdag 26 september 2012

Facebook fast med böcker!

Jag pratar ofta om min att-läsa-lista hit och dit, men hur många har en faktisk lista på böcker där de prickar av vad de har läst och lägger till vad de ska läsa? Det har jag och mer än 10 miljoner människor världen över. På Goodreads.

Goodreads är en webbsida där du kan träffa andra boknördar gå med i bokklubbar med folk från andra länder och sortera alla dina böcker. Jag har haft goodreads i nästan fem månader nu och jag älskar det!

Det kan enklast beskrivas som 'Facebook fast med böcker'. Du delar in dina böcker i hyllor, har en alldeles egen att-läsa-lista, kan söka bland över 380 miljoner titlar, betygsätta och rekommendera böcker och mycket mer. Jag har aldrig haft sådan koll på min läsning som jag har nu, det är helt fantastiskt för jag glömmer inte av vilka böcker som jag vill läsa längre.

Vad använder jag Goodreads till mest?
Att hitta nya böcker. Jag kan se vad andra läsare har gett för recensioner till böcker och se vilket genomsnittsbetyg böckerna har fått. Det är också väldigt bra att man kan få böcker rekommenderade för en baserat på vilka betyg man har gett till andra böcker.
Jag gillar även att jag kan följa mina favoritförfattare på ett närmre håll (bokvis) se vad dom läser och har gett för betyg på olika böcker är väldigt roligt!

Varför ska du skaffa Goodreads?
För att då kan jag få en till vän ;)
Jag tycker att du ska skaffa goodreads för att det är kul och du får ordning på läsningen och du kan träffa och diskutera böcker med andra boknördar.

Ta med dig Goodreads överallt...
med appen! Du kan skanna böcker och få upp deras sida direkt i mobilen. Söka efter böcker och se dina 'bokhyllor'. Jättebra app, rekommenderas varmt!

Hoppas att jag har kunnat övertyga er om att skaffa goodreads nu!


2 kommentarer:

  1. Väldigt bra inlägg, har haft Goodreads ett tag men använder det inte så ofta. Fast nu efter att ha läst ditt inlägg förstår jag lite mer om vad det handlar om! Tack så mycket för det!
    Vad heter du på Goodreads? Bara så att jag kan lägga till dig som vän! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket och varsågod! Det tog ett tag innan jag förstod det också men det blev roligare och ju mer man använde det! :)
      Jag heter eve på goodreads!

      Radera