lördag 22 september 2012

Glitch

Glitch
Författare: Heather Anastasiu
Serie: Glitch #1
Utgiven: 2012
Sidantal: 371

In the Community, there is no more pain or war. Implanted computer chips have wiped humanity clean of destructive emotions, and thoughts are replaced by a feed from the Link network.

When Zoe starts to malfunction (or “glitch”), she suddenly begins having her own thoughts, feelings, and identity. Any anomalies must be immediately reported and repaired, but Zoe has a secret so dark it will mean certain deactivation if she is caught: her glitches have given her uncontrollable telekinetic powers.

As Zoe struggles to control her abilities and stay hidden, she meets other glitchers including Max, who can disguise his appearance, and Adrien, who has visions of the future. Both boys introduce Zoe to feelings that are entirely new. Together, this growing band of glitchers must find a way to free themselves from the controlling hands of the Community before they’re caught and deactivated, or worse.

Boken utspelar sig i framtiden ca 200 år framåt, om jag har rätt. I ‘the Community’ där alla lever i underjorden efter att ytan har totalförstörts och gjorts obeboelig av krig och bomber. Alla som lever där har ett data-chip insatt som gör att de inte tänker själva.
Vi får möta Zoe som har börjat glappa och utveckla sina egna tankar och börjat känna känslor. Hon får drömmar och mardrömmar och större delen av livet jobbar hon på att försöka dölja att hon är onormal. Zoe har även en bror som hon bryr sig mycket om och som hon skulle riskera sitt liv för.
Jag gillar inte riktigt hur boken är skriven. En bok ska ha ett bra tempo och inte gå för långsamt, det gjorde definitivt inte denna. Jag gillar när en bok går snabbt fram, men inte så här snabbt. Jag hann inte ens märka vad som hände innan det var något annat som jag läste om.

‘Glitch’ var en bok som jag verkligen ville älska, den hade en så bra story och så mycket potential, men, tyvärr, föll den pladask...
Jag hade förväntat mig att man skulle få följa Zoe från början, få läsa om den första gången som hon glappade, men så var inte fallet. Du kastas in i handlingen och hinner inte riktigt lära känna Zoe innan hon möter Adrien. Relationen mellan dom går alldeles för snabbt och det finns kapitel som känns lite överflödiga! Jag skulle nog tyckt om boken mer om vi hade fått följa henne från början och att relationen inte går så snabbt fram eller om man hade börjat boken på kapitel 10. Det var för mycket som Anastasiu ville få med och jag förstår hur hon tänker men det blir till en liten röra.
Men tro mig när jag säger att jag inte totalt ogillar boken! För de sista kapitlen sträckläste jag. Så den var inte allt igenom dålig. Slutet var fint och hyfsat realistiskt och det var då jag började tycka om karaktärerna, innan hade dom bara varit irriterande och gjort mig arg. Om jag ska välja en favoritkaraktär är det nog Molla, hon verkar mest trovärdig och realistisk. Så bara hennes karaktär drar upp betyget!

Språk: 2/5
Berättelse: 3/5
Bokomslaget: 2/5
Boken: 2/5



Köp den:
på engelska - Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar