torsdag 27 december 2012

Törst

Törst
Författare: Richelle Mead
Serie: Vampire Academy #1
Utgiven: 2009
Sidantal: 336

Efter två år på rymmen är Rose och Lissa tillbaka på S:t Vladimirs skola - en ganska ovanlig internatskola för unga vampyrer, moroi, och halvvampyrer, dhampirer.

Lugna, eftertänksamma Lissa Dragomir är en moroiprinsessa, en dödlig vampyr med magiska krafter. Hon måste hela tiden skyddas mot de odödliga strigoi, de farligaste och mest blodtörstiga av alla vampyrer.

I hetsiga och rappkäftade Rose Hathaways ådror flyter människoblod och vampyrblod i en kraftfull blandning. Hon är en dhampir, och hon är Lissas bästa vän. De onda strigoi har svurit att Lissa ska bli en av dem, och det är Roses uppgift som beskyddare att försvara Lissa - till varje pris.


Detta är en bok som jag har velat läsa länge nu! Men jag har aldrig riktigt tagit mig i kragen och gjort det, tills nu.
Jag gillar karaktärerna i boken, dock kan jag av någon anledning bli lite irriterad på dom ibland. Rose kanske borde ta och respektera att man inte ska flyga in i folks huvuden hur som helst och Lissa kan ju sluta att vara så ytlig ibland! Men annars så tycker jag om dom. Min favoritkaraktär är nog Christian. Jag gillar hur han inte bryr sig om statusar och titlar utan bara är. Jag älskar också hans relation med Lissa.
Jag gillade berättelsen det var en annorlunda sak att sätta sig in i och det tog ett tag innan man förstod alla ord.
Normalt brukar jag inte gilla historier när alla personer är vampyrer, och speciellt inte om dom går på en skola tillsammans, men det här tyckte jag om! Dock förklarades det lite dåligt vad det egentligen är som dom utbildar sig till, jag vet att dhampirer blir beskyddare (inte så mycket fri vilja där inte) men moroi då? Lär dom sig bara att använda sina krafter eller?
Jag måste ändå säga att detta är den bästa översättningen som jag har läst! Oftast när man läser böcker översatta till svenska känns det lite fånigt och lite fel. Men inte den här gången!
Du läser i jag-perspektiv ur Rose synvinkel. Det är också lite annorlunda eftersom det alltid brukar vara ur den ‘speciellas’ synvinkel. Sen kan man ju inte säga att Rose inte är speciell, jag menar, alla kan ju inte flyga in i huvuden eller känna vad sin bästis känner, men ändå!

Jag gillade boken, verkligen. Den hade humor och många roliga citat. Karaktärerna var rätt så genomtänkta och du kände verkligen med dom. Samtidigt som detta var en vampyrbok tog den upp saker som självförvållade skador, popularitet och vänskap.
En av de bättre vampyrböcker jag läst, men inte den bästa!

Språk: 5/5
Berättelse: 4/5
Karaktärerna: 3/5
Bokomslaget: 4/5
Boken: 4/5


Köp den:
på svenska - Adlibris eller Bokus
på engelska - Adlibris eller Bokus

(Jag läst boken under min Julkalender 2012. Där jag sammanfattade och sa vad jag tyckte om varje kapitel. Du kan hitta hela kalendern här.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar