söndag 24 februari 2013

Bokreorna (Adlibris vs Bokus)

Det är väl få som har missat att bokreorna startar på tisdag och att man sedan ett tag tillbaka kan förhandsbeställa böcker som man vill ha! Jag har kollat runt lite på Adlibris bokrea och Bokus och har jämfört dessa lite när det kommer till YA-böcker!

Adlibris
När jag handlar brukar det ofta vara hos Adlibris. Det funkar bäst för mig helt enkelt. Men nu när jag tittade på rean blev jag besviken... Man klickar in på Barn & Ungdom och ser att det finns 533 titlar att välja på. Super! tänker jag och klickar i att det endast ska visa de böcker inom kategorin 15+. Antalet böcker sjunker då mycket radikalt till 38 titlar... Dock finns det flera bra böcker ändå på rean, men inte så många som jag vill ha!

Bokus
Jag handlar inte själv på bokus men jag har funderat på det mer än en gång. När man kommer in på deras rea ser man att barn & ungdom ligger högst upp. Om man klickar där och sedan klickar i tonårsböcker får man då 93 olika böcker som är med på rean. Många kända titlar och även många som jag känner att jag vill ha!

Sammanfattning 
För mig känns det som att Adlibris på årets rea inte har satsat jättemycket på ungdomsböcker, medan Bokus har valt ut flera kända titlar för tonåringar som förmodligen kommer att sälja bra! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar