fredag 15 februari 2013

Tell the Wolves I'm Home

Tell the Wolves I'm Home Författare: Carol Rifka Brunt
Utgiven: 2012
Sidantal: 355

1987. There’s only one person who has ever truly understood fourteen-year-old June Elbus, and that’s her uncle, the renowned painter Finn Weiss. Shy at school and distant from her older sister, June can only be herself in Finn’s company; he is her godfather, confidant, and best friend. So when he dies, far too young, of a mysterious illness her mother can barely speak about, June’s world is turned upside down. But Finn’s death brings a surprise acquaintance into June’s life—someone who will help her to heal, and to question what she thinks she knows about Finn, her family, and even her own heart.

At Finn’s funeral, June notices a strange man lingering just beyond the crowd. A few days later, she receives a package in the mail. Inside is a beautiful teapot she recognizes from Finn’s apartment, and a note from Toby, the stranger, asking for an opportunity to meet. As the two begin to spend time together, June realizes she’s not the only one who misses Finn, and if she can bring herself to trust this unexpected friend, he just might be the one she needs the most.


June är lillasystern till den perfekta flickan Greta, som kan allt. Hon ser sig själv som en ensamvarg och oattraktiv. Hennes syster och hon bråkar jämt och ständigt och det enda som riktigt förstår henne är hennes morbror som är döende i en ny sjukdom.
Min favoritkaraktär är Greta, jag gillade henne från början vilket var lite konstigt för att hon var inte alls snäll mot sin syster. Men jag kände ändå att jag kunde känna igen mig i henne och det var så bra att man fick reda på varför hon gjorde det hon gjorde.
Berättelsen är så fin, jag blev kär i boken nästan direkt. Historien var så bra och den kändes äkta. Karaktärerna är så genomtänkta och har så många nivåer och det känns verkligen som det finns en anledning till deras agerande.
Det här med sjukdomen, kärleken, rätten till sin barndom och allt annat gör att man blir rörd. Brunt har verkligen lyckats fånga det vackra och hemska och lyckats skriva en bra berättelse av allt detta!
Något jag tyckte var lite tråkigt, och det är det som är det enda som drar ner betyget, är att boken är jättebra de första 70 sidorna men sedan är den väldigt långsam till de sista 150 sidorna...

Detta var en fin bok som jag verkligen kände att jag behövde läsa. Jag hade aldrig hört talas om den tills det att jag såg den i biblioteket. Jag drogs direkt till den fina titeln och tänkte ge mig. När man läser så mycket paranormal som jag så är det alltid uppfriskande att läsa något annat. Den här boken är verkligen något som alla borde ta sig tid att läsa. Boken handlar även mycket om mänsklighet, oavsett om man är jätteduktig eller brottsling, man är ändå en människa och förtjänar att bli behandlad därefter. Det överträffade mina förväntningar totalt!

Språk: 3/5
Berättelse: 5/5
Karaktärerna: 5/5
Bokomslaget: 4/5
Boken: 4/5


Köp den:
på engelska - Adlibris eller Bokus
på svenska - Adlibris eller Bokus


Boken kommer på svenska september 2013!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar