lördag 14 december 2013

Bokbloggares Stress



Nu i höst så har jag tänkt mycket på stressen som kommer på köpet när man startar bokblogg. Det är en stress som man inte riktigt alltid tänker på, men som jag ändå alltid har känt av. Jag tänker på bok-stressen. Det drabbar inte alla, men många tror jag. Man kan dela in bok-stressen i två kategorier.

Den första är stressen att alltid ha de senaste böckerna. Jag vet själv hur det är! Det pratas om bok flera veckor, till och med månader, innan utgivningen. Man är taggad man vill ha den. Men av olika anledningar kan man inte köpa den, det kan bero på pengabrist eller något helt annat. Hur som helst kan man inte få hem den och man blir då ledsen och mår dåligt. Eller så kan det vara helt tvärtom! Du har stenkoll på alla böcker som kommer ut och du köper hem dem så fort de ges ut. Problemet är bara det att du köper alla böcker som kommer ut och sedan hinner du inte läsa alla så de ligger bara på en hylla och skräpar. Då mår du dåligt av det!


Den andra är stressen att läsa så många böcker som möjligt. Detta är en stress som jag har känt av väldigt mycket det senaste året. Jag är, jämfört med andra i bokvärlden, en som läser rätt så lite. Men jag drabbas mycket lätt av den här sortens stress. Man ser att alla sätter upp höga läsmål medan man själv är oförmögen att hinna läsa så mycket böcker. Då blir man lätt arg på sig själv för att man inte läser så mycket som man skulle vilja, det leder till att man bara skummar igenom texten för att bli klar och kan då inte uppskatta boken till fullo!

Mitt förslag till alla er som känner igen er är att ta några dagar ledigt. För läsningen ska vara avkopplande, rolig och intressant och inte orsaka stress! Jag har själv tagit det lugnare nu på hösten. Jag kände att det blev alldeles för mycket med körkortsplugg och plugg och att läsa. Läsningen blev mer en börda än ett nöje. Jag har därför lugnat ner mig och läser kanske 2-3 böcker i månaden istället för 4-5! Jag har också valt att läsa böcker som jag verkligen känner för att läsa, när jag fick ett infall och ville läsa om hela The Hunger Games-serien så började jag med det. Istället för att skjuta på det tills jag läst alla andra böcker. Nu känner jag att jag mår mycket bättre, är gladare och jag presterar bättre i skolan, för jag har tiden. Detta kanske innebär att jag inte klarar av att nå mitt goodreads-mål, men so what? Det är inte hela världen! Det kommer ett 2014 också och då kanske jag når målet i stället!

Jag upprepar:
Läsningen ska vara ett nöje, inte en börda!

2 kommentarer:

  1. Ja verkligen bra tips, är himla lätt att bli stressad :( försöker hela tiden säga åt mig själv att inte stressa. Läsa ska ju vara kul men är svårt ibland att lyssna på sig själv :P

    SvaraRadera
  2. Herregud vad jag kan känna igen mig i dessa punkter! Bra inlägg :)

    SvaraRadera