torsdag 30 januari 2014

Premeditated, Ender's Game

Premeditated
Författare: Josin L. McQuein
Utgiven: 2013
Sidantal: 336

  Dinah's kusin, Claire, försökte ta självmord och ligger nu i koma. Genom att läsa Claire's dagbok fick Dinah reda på att det var på grund av en kille. Nu ska Dinah ta Claire's plats på överklassens privatsskola för att kunna ta ut sin hämnd på killen som förstörde Claire's liv.

Förutsägbar. Förutsägbar. Förutsägbar. Alltså, jag hade längtat efter den här boken länge för att jag tyckte att historien verkade så intressant. Men den föll platt! Det kändes lite som att McQuein backade ur. Jag listade ut den "stora" plot-twisten, och jag skojar inte nu, efter 20 sidor!! (SPOILER markera för att läsa Jag hade gärna sett att det faktiskt var Brooks som hade varit elak mot Claire och att Dinah hade funnit det i sig själv som kunde förlåta honom! SPOILER SLUT) Många utav de dramatiska relationerna kändes överflödiga och hämndplanerna var tråkiga... Bara NEJ!



Ender's GameFörfattare: Orson Scott Card
Svensk Titel: Enders Spel
Utgiven: 1985 (2013)
Sidantal: 368 (334)

Ender är en riktigt smart liten kille. Det är meningen att han ska rädda jorden som ännu en gång är under attack. Han tas ifrån sin familj för att tränas inom det militära på en rymdfärja för att bli mänsklighetens största hjälte genom tiderna!

Wow, jag skulle nog ha kunnat älska den här boken. Verkligen. Om den hade varit skriven på ett annorlunda sätt. Missförstå mig inte nu, men jag gillar karaktärer som är hänsynslösa och kalla, men jag fastnar inte för Ender... Hela historien känns långsam och ärligt talat lite krystad. Jag försökte fastna för berättelsen, men jag kunde helt enkelt inte. Sedan tycker jag att plot-twisten är tråkig, det känns som att författare letar efter en snabb utväg från historien.




1 kommentar:

  1. Premeditated var ju sjukt förutsägbar. Jag blev så trött på Claire, hur dum får man vara liksom? :/

    SvaraRadera