fredag 24 augusti 2012

Paranormalcy

Paranormalcy (Paranormalcy, #1)Författare: Kiersten White
Serie: Paranormalcy #1
Utgiven: 2010
Sidantal: 335

Weird as it is working for the International Paranormal Containment Agency, Evie’s always thought of herself as normal. Sure, her best friend is a mermaid, her ex-boyfriend is a faerie, she's falling for a shape-shifter, and she's the only person who can see through paranormals' glamours, but still. Normal.

Only now paranormals are dying, and Evie's dreams are filled with haunting voices and mysterious prophecies. She soon realizes that there may be a link between her abilities and the sudden rash of deaths. Not only that, but she may very well be at the center of a dark faerie prophecy promising destruction to all paranormal creatures.


Boken utspelar sig till mestadels i IPCA center, i nutid. Stället känns rätt så sterilt och det är en byggnad där ’folk’ lever, arbetar och sitter bakom lås och bom. Sedan lämnar man detta ställe vid vissa tillfällen.
Evelyn, eller Evie, bor på centret och hon jobbar även där. Hon har en förmåga som gör att hon ofta är ute på uppdrag. Hennes ex-pojkvän jagar henne konstant och man kan inte alls lita på honom. Men i övrigt är hon hyfsat nöjd med sin plats i livet, även om hon väldigt gärna skulle vilja gå på en riktig, vanlig skola och ha ett skåp!
Engelsk, ej översatt, bok (surprise!). Relativt lättläst med ett språk som jag inte blir helt engagerad av men definitivt intresserad. Kapitellängden är på cirka 8 sidor, vilket jag tycker är precis lagom.

Jag gillade denna bok! Den var skrämmande, spännande och hade lite romans och humor. I början tänkte jag ‘jaha och det är ska vara skrämmande...?’ men innan jag visste ordet av satt jag som på nålar när jag läste.
Jag tycker om att det är så många olika övernaturliga ting utan att det blir rörigt. Och hur hon ser igenom vampyrer och ser ettlik med deras verkliga ålder under det dom visar oss. Något som jag också blev lite kär i var kapitel-titlarna, vissa av dom var jättebra!
Man kan säga att Julie Kagawa fick mig att falla för älvorna, men Kiersten White får mig att vilja springa för livet ifrån dom så lömska dom är!

Detta är en bok som jag tycker ska läsas av +14-folk. Kanske sådana som gillar Mer än ögat ser, The Iron King och Twilight.

Språk: 3.5/5
Berättelse: 3/5
Bokomslaget: 4/5
Boken: 3/5



Köp den:
på engelska - Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar