lördag 17 augusti 2013

Bok till Film: misshandel eller inte? Pt. II

Jag läste ett inlägg av BokBeate (som ni hittar här) där hon berättar lite om vad hon tycker om filmatiseringar av böcker. Det är det som har inspirerat mig till detta inlägg. Jag tänkte först skriva enbart en kommentar men sedan insåg jag att det blev alldeles för långt.

Beate frågade i slutet på detta inlägg två frågor:

-Vill ni alltid läsa boken innan ni tittar på filmen? 
-Tycker ni att historien bara blir misshandlad om man adapterar det till en film eller gillar ni det? 

Den första frågan svarade jag på i ett annat inlägg som ni hittar här.

Fråga två: Tycker ni att historien bara blir misshandlad om man adapterar det till en film eller gillar ni det?
Så länge jag kan minnas så har jag alltid älskat filmvärlden. Histtorierna, skådespelarna, regissörerna, manusförfattarna, scriptan, producenterna, make-up-artisterna och till och med den där killen som hämtar kaffe till assistentens assistent. ALLT! 
Så jag kan inte för mitt liv säga att jag tycker att alla böcker som omvandlas till filmer blir misshandlade. För så är det inte! 
Jag har upptäckt att ju mindre tid det är från det att du läser boken tills att du ser filmen, desto mindre tycker du om filmen. För att historien ligger för färskt i minnet. Du kommer ihåg fler detaljer och blir bara besviken när det inte blir som det var i boken. Så är det i de allra flesta fallen, sedan kan ju filmen bara vara dålig också. 
Grejen med filmatiseringen är ju att det nu är filmskaparens synvinkel på historien som kommer fram. Det blir mycket tydligare i en film än i en bok. För i boken får du vissa detaljer men sedan skapar du en egen värld. I filmen får du alla detaljer! Låt oss säga att det är två olika regissörer som filmatiserar snövit: den ena gillar verkligen den romantiska delen i berättelsen medan den andra har snöat in på att det viktigaste i filmen är det röda äpplet. Det är väl klart att det blir två olika filmer då?!

Jag tänkte till slut nämna den bästa och den sämsta filmatiseringen jag har sett (hittills):
DEN BÄSTA - THE HUNGER GAMES
Som de flesta av er vet så är jag lite besatt av den här historien. Jag läste den på hösten 2011 och filmen kom i mars 2012. Det var lagom avstånd från att jag läste boken tills att jag såg filmen. Jag visste att jag älskade historien och kom ihåg det mesta, men inte allt! Vilket gjorde att jag inte blev besviken på de små ändringarna. Det syntes att författaren själv hade varit mycket delaktig i skapandet. De hade också lagt till vissa scener som inte är med i boken, på grund av att den berättas ur Katniss perspektiv, t ex när de är i kontrollrummet och man ser en digital miniatyr av arenan. Riktigt coolt! 
DEN SÄMSTA - THE HOST
Okej, jag vet att det var många som tyckte om den, men jag gillade den inte alls mycket! Jag tycker lite synd om Stephenie Meyer, Twilight-serien var helt okej och jag älskar The Host men ingen har fått rättvisa på vita duken! Jag var orolig redan när jag hörde att denna skulle bli film. Det kändes inte som att det skulle bli bra! Det är en för komplicerad historia som helt enkelt inte gör sig på filmduken. Det är lite seg ibland och det blir till evigheter i filmen. Manuset är inte på topp, klippningen är inte den bästa. Den funkar helt enkelt inte på film, men en väldigt bra bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar