fredag 19 juni 2015

Första Utkastet: Röda tråden

Jag tänkte att jag skulle skriva en inläggserie på sex inlägg där jag ger tips om vad som hjälpte/hjälper mig i mitt skrivande.  Jag kommer att fokusera på första utkastet och dela lite grejer som har hjälpt mig. 


När man har kommit på en idé till en berättelse som man gillar så sätter sig många direkt och börjar skriva, men för mig och många andra funkar inte det riktigt... Innan jag börjar skriva berättelsen behöver jag göra lite förarbete, det låter tråkigt men är faktiskt inte så farligt!







För ett par år sedan kom jag på en idé till en episk paranormal om änglar och vampyrer (ja, jag hade precis läst Twilight och Hush Hush.) Jag satte mig ner och började skriva direkt! Jag tror att jag tog mig fyra kapitel in i berättelsen, som jag ville göra till en trilogi, innan jag gav upp. Sedan dess tror jag inte att jag har öppnat det dokumentet, och det var ett bra antal år sedan!

När jag bestämde mig för att skriva en längre berättelse som gymnasiearbete visste jag att jag behövde se till så att jag hade koll på var min berättelse skulle ta vägen, för kunde jag inte se ett slut, så var det kört. Så jag skrev en enkel disposition, en lista över i vilken ordning de största händelserna skulle ta plats. På så vis visste jag att jag inte kunde sväva ut för mycket och jag skulle hela tiden veta vad den scenen jag skrev för tillfället skulle leda till.

Mitt tips är att vänta lite med att börja skriva, så du hinner utveckla din idé. Jag använder mig jättemycket av antecknings-appen i telefonen. Där skriver jag upp scener så fort jag kommer på dem i den ordningen jag vill ha dem. Eftersom jag ofta tänker på mina berättelser när jag är ute och går så är det väldigt bra att jag har telefonen nära till hands och kan skriva upp scener så jag inte glömmer av dem. Sedan när jag börjar skriva så är det bara att bocka av min lilla lista som jag har gjort, och vips så har jag en berättelse som håller sig till den röda tråden!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar