måndag 6 juli 2015

Månadens Genre: Histiorical Fiction

Här listar jag tolv olika genrer, en varje månad. Jag beskriver genren lite kort och ger sedan min åsikt och exempel på bra böcker inom genren!

Historical Fiction är kort och gott berättelser som utspelar sig förr i tiden. Det kan se väldigt olika ut, till exempel riktar en del av berättelserna in sig på att berätta "vad som verkligen hände" under ett stort historiskt event andra håller sig till historiska fakta och berättar en historia utifrån det. Vissa författare skriver Historical Fiction för att belysa hur levnadsvillkoren såg ut förr i tiden och vad vi har förändrat till det bättre, eller kanske det sämre.

För min del älskar jag att titta på Historical Fiction, jag menar hur bra är inte Downton Abbey?! I bokform har jag haft lite svårt för att kunna ta till mig de historierna. Jag tror att det beror på att många författare använder sig av ett "äldre" språk i böckerna, vilket jag självklart förstår till en viss grad, men man får inte glömma av att vi lever på 2000-talet. Jag tycker att de som lyckas blanda ett modernt språk med en historisk berättelse är de som lyckas bäst!



11715276

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar