lördag 8 augusti 2015

Månadens Genre: Dystopi

Här listar jag tolv olika genrer, en varje månad. Jag beskriver genren lite kort och ger sedan min åsikt och exempel på bra böcker inom genren!

Definitionen av dystopi är negativ framtidstro. Dystopi handlar oftast om att belysa problem som författaren tycker finns i det samtida samhället. Man försöker då att förutse eller måla upp rena skräckinjagande samhällen som skulle kunna vara konsekvenserna av nutidens samhälle. På så vis är det lättare att få människor att reagera på problem i samhället. 

Det är ingen hemlighet att jag ÄLSKAR dystopier! Det jag tycker mest om är hur man förstorar samtidens problem och försöker se hur det skulle kunna bli i framtiden. Och det blir ju extra spännande när man läser gamla dystopier där de målar upp deras skräckscenarion och inser att det är så vi lever idag! På senare år har genren fullkomligt exploderat med böcker som The Hunger Games, min favoritserie, och Divergent. Men eftersom alla rekommenderar dem så ska jag försöka rekommendera en annan trilogi!


10578758

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar