fredag 2 november 2012

Älskar : Hatar

You Against MeFörfattare: Jenny Downham
Serie: Ingen
Utgiven: 2010
Sidantal: 353
Om någon skadar din syster så vill du hämnas, eller hur?
Om din bror anklagas för att ha begått ett fruktansvärt brott och om han förnekar det, så försvarar du honom, eller hur?

När Mikeys syster hävdar att en pojke har våldtagit henne på en fest så rämnar Mikeys värld.
När Ellies bror beskylls för att ha begått brottet tappar Ellie fotfästet.

När Mikey och Ellie möts kolliderar två världar.


Ellie och Mikey är de två stora karaktärerna i boken. Ellie tycker jag framstår lite som den duktiga tjejen. Hon säger alltid rätt gör alltid rätt. Hon bor med sin familj i ett fint hus i ett fint område. Mikey är storebrorsan som får ta hand om och försörja sin familj eftersom hans mamma är alkoholist och arbetslös, dom bor i ett sjabbigt område. Jag gillar båda huvudkaraktärerna jättemycket och dom känns verkliga, och det är intressant att läsa hur syskonen hanterar sina världar.
Detta är en lättläst bok som är väldigt välskriven. Downham beskriver scener som gör att jag vill blunda och spola förbi för att det är så hemskt, men hon beskriver verkligen Mikey och Ellies relation så bra.
Jag tror att det finns ett budskap gömt i denna bok. För hur skulle du göra om din syster hävdar att hon blivit våldtagen? Eller om din bror anklagas för våldtäkt och nekar? Hur mycket får det kosta att vara lojal till din familj? Känner du verkligen någon? Vad gör en människa ond? Kan vi få oss själva att tro på det vi vill istället för det som är sant? Boken får en att tänka. Ellie beskriver sin bror som så snäll, han hade räddat henne, alltid funnits där för henne, han skulle väl aldrig göra någon illa? Mikey älskar sin lillasyster, hon var duktig med deras mamma och lillasyster, men hon har en tendens att bli stupfull och hon kanske ville göra det?

Jag tycker jättemycket om denna lilla bok! Alltifrån karaktärerna till miljöerna känns trovärdiga. Jag gillar hur man inte riktigt visste vem som talade sanning och kärlekshistorien mellan Ellie och Mikey är så verklighetstrogen. Jag förväntade mig att tycka om den, men inte så här mycket. Den innehåller så mycket hemska scener, så mycket sorg med en gnutta kärlek och humor. Vad kan jag säga? Det gick inte att lägga ifrån mig den!
Jag skulle inte rekommendera denna till folk under åtminstone 14, för att den innhåller mycket starka scener!

Språk: 4/5
Berättelse: 4/5
Karaktärerna: 4/5
Bokomslaget: 4/5
Boken: 4/5


Köp den:
på svenska - Adlibris eller Bokus
på engelska - Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar