tisdag 29 oktober 2013

Angelfall

11500217
Författare: Susan Ee
Serie: Penryn And the End of Days #1
Utgiven: 2011
Sidantal: 283

It's been six weeks since angels of the apocalypse descended to demolish the modern world. Street gangs rule the day while fear and superstition rule the night. When warrior angels fly away with a helpless little girl, her seventeen-year-old sister Penryn will do anything to get her back.

Anything, including making a deal with an enemy angel.

Raffe is a warrior who lies broken and wingless on the street. After eons of fighting his own battles, he finds himself being rescued from a desperate situation by a half-starved teenage girl.

Traveling through a dark and twisted Northern California, they have only each other to rely on for survival. Together, they journey toward the angels' stronghold in San Francisco where she'll risk everything to rescue her sister and he'll put himself at the mercy of his greatest enemies for the chance to be made whole again.


Jag beställde denna för att jag var sugen på något annorlunda och en bok som inte var så lång. (Vid den tiden trodde jag även att det var en ensamstående bok.) Nästan alla som jag har hört har läst den har blivit positivt överraskade, så nu kände jag att det var upp till bevis!

Penryn är en ny favoritkaraktär. Hon är inte perfekt, eller jättesnäll, hon vill bara att hon och hennes familj ska överleva. Då krävs det ibland drastiska åtgärder. Hennes lillasyster, Paige, kräver extra uppmärksamhet då hon är rullstolsbunden. Det är så kul att Ee har tagit med en handikappad person i boken, för de får man knappt träffa annars i de dystopiska världarna.

Det bästa med boken var att det nästan inte var någon kärlek alls med. Jag kan bli lite trött på alla dagens romaner som ska handla om att det är några som blir kära vid första ögonkastet. Jag tror att det är en klar fördel för den här boken, för det finns nog fler som tänker som jag. Det är skönt när det blir lite annorlunda och det bryter mot dagens ungdoms-romans-mönster!

Detta var helt klart en frisk fläkt i läsningen, det kändes fräscht. Dock tog det längre än vad jag trodde att komma in i boken, men när jag väl var fast då var jag fast. Det var som sagt kul att det inte var kärlek vid första ögonkastet, men missförstå mig inte det fanns lite känslor men det var inte huvudhandlingen i boken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar