lördag 19 oktober 2013

Graceling

13418829
Författare: Kristin Cashore
Svensk Titel: Tankläsaren
Serie: De Utvalda #1
Utgiven: 2009 (sv 2011)
Sidantal: 479

Boken handlar om artonåriga Katsa. Hon lever i en värld med sju kungadömen, där vissa ovanliga barn föds som så kallade "särlingar", med olikfärgade ögon. Ett barn med olikfärgade ögon har en särskild gåva, och föräldrarna måste lämna sitt begåvade barn till landets kung. Katsas gåva är dödandets gåva, så hon har vuxit upp vid kungens hov och utnyttjas som torped. Hon skickas ut på uppdrag att hota, lemlästa eller döda kungens fiender.
Allt förändras när hon möter den unge prins Po, som också är en särling. Han har tankeläsandets gåva. Kärlek uppstår, och tillsammans ger de sig ut för att störta en ondskefull kung. De upptäcker också oanade sanningar om sig själva - har Katsa verkligen dödandets gåva eller är hennes talanger egentligen till för något annat? Och hur ska de kunna störta en kung som har gåvan att kontrollera andra människor? 

Efter att ha läst recension efter recension som hyllade denna bok blev jag riktigt glad när jag vann den i en enkel tävling! Jag hoppade runt i vardagsrummet för att jag var så glad. Men sen hände det något... Boken blev ståendes på hyllan tills i somras då jag äntligen tog del av den fantastiska resan.

Katsa (som jag förövrigt uttalade som "Kasta" tills jag hade läst halva boken och insett mitt misstag...) är en cool, stark tjej med förmågan att döda. Hon är en väldigt intressant karaktär som jag hela tiden ville veta mer om. Sättet hon tänker på är olikt någon annan kvinnlig karaktär för hon är, och vill vara, helt oberoende av andra människor. Det är en skön kontrast till många andra av dagens kvinnliga huvudroller.

Detta är nog den första fantasy-boken som jag läser, tror jag. Eller en sådan som utspelar sig i en helt annan värld än vår egen. Jag var rädd att jag inte skulle gilla den här boken, jag såg potentialen och ville verkligen inte att den skulle falla platt! Det gjorde den inte heller, jag blev positivt överraskad och nu vill jag läsa fortsättningen!

Betyg:


Köp den:
på svenska - Adlibris eller Bokus
på engelska - Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar