torsdag 21 november 2013

Filmatisering: The Hunger Games: Catching Fire

Igår hände det! Jag har väntat på det sedan jag läste boken för ett par år sedan. Sedan såg jag första filmen och så fick jag vänta 1,5 år på den här. Men nu har jag sett den och om jag ska sammanfatta det kort så var vi sju som gick på den tillsammans, varav två storgrät när den slutade, fyra var helt tagna och en skakar typ fortfarande. Så den var rätt så fantastisk!



https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1382110_612861922086221_226646000_n.jpg






Karaktärer
Katniss Eveerdeen
Jag vet inte vad jag ska säga här, vad jag behöver säga(?), Jennifer Lawrence är som vanligt helt fantastisk. Det är bra att hon kan skildra Katniss splittrade liv, mellan mardröm och verklighet, Peeta och Gale, slåss eller inte slåss. Man ser också på henne att hon är konstant rädd under ytan och Katniss får gå igenom en del tuffa grejer i denna del och Lawrence gör verkligen att scenerna blir hjärtskärande!










Peeta Mellark
Peeta, Peeta, Peeta... Du blir bara bättre och bättre! Josh Hutcherson porträtterar honom så bra! Alla scener med Katniss är fantastiska. Man ser nu bättre att allt Peeta vill göra är att hjälpa och skydda henne även om hon inte har samma känslor för honom som han har för henne. Jag gillar att han har vuxit upp lite och vågar säga emot, verkligen vågar vara sig själv!









Gale Hawthorne
Gale är inte med i denna så mycket som man hade hoppats! Men ändå, han är med! Hans relation med Katniss utvecklas men det går nästan alltid tillbaka till att de är bästa vänner känns det som och romansen saknas lite... Men Liam Hemsworth gör också ett strålande jobb med att vara Gale som alltid är lite omtänksam men lite tuffare. Han är en person som vill se förändring, vill vara med att skapa förändring. Sedan finns han ju alltid där för Katniss!









Haymitch Abernathy
Haymitch blir mer som en fadersfigur hela tiden. Eller ja, kanske inte den bästa förebilden då han är en något konstant påverkad människa med aggressionsproblem. Han tillför humor till filmen och är där för att rädda upp allt som Katniss råkar ställa till med. Jag gillar honom mycket mer i den här filmen än i den andra!





Effie Trinket
Det känns som att Effie har förstått allvaret lite mer i den här filmen, hon förstår mer hur livet är för den vanliga befolkningen. Men missförstå mig inte, hon är fortfarande samma Effie med häftiga klänningar, färglada peruker, galna sminkningar och försöker alltid att få Katniss att le framför kamerorna!





Finnick Odair
Man måste ju nämna Finnick, eller hur? Jag tycker om Sam Claffins version av Finnick. Den visar både hans mjuka sida, hans förstörda sida och dendär irriterande arroganta sidan. Jag saknar delar av hans berättelse om hur The Capitol har utnyttjat honom, men det kanske är med senare!





Joanna Mason
Jag trodde verkligen inte att jag skulle gilla henne i filmen, men så fel jag hade. Joanna är en av de coolaste karaktärerna i gänget. Hennes intervju med Ceasar är en av mina favoritscener i filmen! Så fantastisk. Tuff tjej!








Filmatisering
Jag var rädd när jag hörde att de hade bytt regissör till den här filmen. Jag var rädd att den inte skulle bli lika bra. Och jag måste säga att jag hade rätt, den blev bättre. Specialeffekterna tänkte man inte på att det var specialeffekter för det såg så rätt ut. Jag älskar eldkläderna som Peeta och Katniss har på sig och gubbarna i träningsrummet som de är i är så coola.

Sammanfattning
Detta är absolut en av de bästa filmerna som jag har sett i år! Jag hade skyhöga förväntningar och den här filmen toppade dem. Jag har skaffat mig en hel hög nya favoritscener till exempel (som jag sa förut) Joannas intervju, Peetas intervju, hisscenen och många många fler! Filmen känns mycket mer vuxen än den tidigare filmen. Mycket på grund av att karaktärerna är äldre, men också på grund av handlingen! Nu blir jag helt galen av att jag måste vänta tills nästa film!

Jag tror aldrig att jag har varit så här nöjd med en filmatisering någonsin!

Betyg



SPOILERBABBEL! (Läs inte om du inte har sett filmen eller läst boken! Markera för att läsa!)
De sista scenerna!! Seriöst! Jag tror att mitt hjärta stannade!
1. När Katniss letar efter Peeta. Tycker så synd om henne, man ser att hon har riktiga känslor för honom då!
2. När hon kommer på att hon ska skjuta pilen och förstör spelet! Alltså vad cool hon är! President Snow är riktigt arg då, så bra!
3. När hon får reda på att Peeta inte är där! Då storgrät jag. Ett par minuter innan var man så glad över att de äntligen hade funnit varandra också kommer man på hur det slutar. Brutalt jobbigt!
4. När hon tittar in i kameran det allra sista! (Behöver jag säga mer??) 
5. En av de bästa grejerna var ju i slutet när the Mockingjay först var i formen som den är på The Hunger Games sedan som på Catching Fire och sist som på Mockingjay!


Har ni sett filmen? Vad tyckte ni?

21 NOVEMBER 2014 KOMMER UPPFÖLJAREN "THE HUNGER GAMES: MOCKINGJAY PART I"!

1 kommentar: