måndag 18 november 2013

The Storyteller

The Storyteller Författare: Antonia Michaelis
Svensk Titel: Sagoberättaren
Utgiven: 2011
Sidantal: 409
 
Abel Tannatek är en klasskamrat som håller sig på sin kant, skolkar och förser folk med piller och gräs när de ska festa. Mot bättre vetande blir Anna hopplöst förälskad i honom. För det finns en annan Abel också, en mjuk och sorgsen kille som tar hand om sin lillasyster, som berättar en saga som tar tag i Anna. Men gränserna mellan verklighet och fantasi flyter ihop. Kanske är den grymma sagan inte en saga utan brutal verklighet? Kanske är Abel farlig, som de andra säger? Tänk om Annas värsta farhågor blir sanna ... 

Ibland läser man böcker som aldrig tar slut, man läser och man läser och man läser, men man tar sig ingenstans. Ibland läser man böcker som bara fastnar hos en, där sidorna bara rinner iväg även fast man försöker sakta ner det, en bok som aldrig tar slut för att man kommer alltid att minnas den. Sagoberättaren är en sådan bok!

När jag beställde den här förväntade jag mig inte så mycket. Jag visste inte så mycket om vad den handlade om eller om jag skulle tycka om den. Jag beställde den för att läsa i engelskan i skolan, men på grund av en lässvacka blev det inte riktigt som jag tänkt. Jag plockade upp den och läste ett par sidor. Sedan lade jag ner den igen och plockade upp den tre dagar senare, en vanlig tidig söndagsmorgon sedan kunde jag inte lägga ifrån mig den igen.

Sagoberättaren var mystisk, hemsk, vacker, sorglig, mysig, FANTASTISK! Jag kommer inte ihåg senast en bok gav mig så mycket olika känslor på en och samma gång. Den blev mörkare och vackrare för varje blad man vände.

Karaktärerna är genomarbetade och fantastiska. För första gången på länge så stör jag mig inte på någon karaktär i boken. Ingen beskrivs som alltigenom god och framförallt beskrivs ingen som alltigenom ond! De hade alla någon bra och någon dålig sida, ingen var perfekt, men alla var unika!

Jag visste aldrig hur boken skulle sluta, vem som var skurken eller om det fanns ett lyckliga i alla sina dagar! Jag hade mina misstankar mot flera av karaktärerna men jag kunde aldrig ana hur det skulle bli!

Om ni inte skulle förstå det från tidigare text så säger jag det rätt ut: LÄS DEN HÄR BOKEN! Den är fantastisk på alla sätt och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna börja läsa en ny bok nu... Det känns liksom lite omöjligt det känns inte som att något skulle kunna toppa den här nu!


1 kommentar: