fredag 6 mars 2015

Att få idéer - min bok och jag edition

Bokbeate kom på en så bra idé! Hon skrev om att få idéer och jag tyckte att det var så roligt att läsa om det så jag tänkte att jag skulle skriva om hur jag brukar få idéer till berättelser.

Till att börja med vill jag säga: jag får för många idéer. Detta säger jag med mycket glädje, det är inte som att jag inte tycker om att få idéer. Men problemet är att jag inte riktigt hinner utveckla mina idéer och faktiskt börja skriva berättelsen innan jag fastnar i något annat...




Men nu ska jag prata om hur idéerna kommer till. Jag har på ett ungefär fyra olika konkreta sätt som idéer kommer till mig. Hur jag sedan väljer att hantera idén är olika, ibland skriver jag ner en scen som jag har klar i mitt huvud, i annat fall är det en synopsis på ungefär 30 ord. Ibland relaterar jag berättelsen väldigt starkt till en eller ett par låtar. Då skapar jag en spellista med de låtarna för att komma ihåg berättelsen. Detta höll på att bli ett jättelångt inlägg, så jag delade upp det i fem olika (detta är första!). Nästa kommer i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar