tisdag 10 mars 2015

Att få idéer - Något jag hör

Bokbeate kom på en så bra idé! Hon skrev om att få idéer och jag tyckte att det var så roligt att läsa om det så jag tänkte att jag skulle skriva om hur jag brukar få idéer till berättelser.



Jag kan också basera en berättelse på något jag hör. Oftast handlar det om en låt jag hör. Då kan jag få en idé utifrån temat, eller basera en karaktär på känslan eller texten i låten. Ibland triggar en låt igång en idé och sedan hör jag en annan låt som gör att jag bygger vidare på historien.

För flera år sedan baserade jag en hel karaktär, och i förlängning en hel storyline, på Alice Coopers låt "Poison". Jag gillar verkligen karaktären men berättelsen flöt inte på och bara tolvtusen ord in lade jag den på hyllan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar