måndag 8 oktober 2012

The Iron Daughter

The Iron Daughter (The Iron Fey, #2)Författare: Julie Kagawa
Serie: The Iron Fey #2
Utgiven: 2010
Sidantal: 359

Half Summer faery princess, half human, Meghan has never fit in anywhere. Deserted by the Winter prince she thought loved her, she is prisoner to the Winter faery queen. As war looms between Summer and Winter, Meghan knows that the real danger comes from the Iron fey—ironbound faeries that only she and her absent prince have seen. But no one believes her.

Worse, Meghan's own fey powers have been cut off. She's stuck in Faery with only her wits for help. Trusting anyone would be foolish. Trusting a seeming traitor could be deadly. But even as she grows a backbone of iron, Meghan can't help but hear the whispers of longing in her all-too-human heart.


Vi återvänder till allas vårt favorit-faery-land Nevernever. Där vi möter Meghan, Ash och Puck. Dom är ute på nya äventyr och vi möter även några andra välkända karaktärer som Grimalkin.
Jag älskar den här berättelsen om älvorna som är fantastiska och skrämmande. Jag är kär i de båda manliga karaktärerna och i humorn i boken.
Den är lättläst på engelska, så den är nog det på svenska också, med endast några svåra ord. Som den första är den skriven ur Meghan’s perspektiv i jag-form, boken är delad i tre delar.
Jag gillar Kagawa’s sätt att berätta historien, jag-perspektivet och hur boken är delad, hur hon beskriver karaktärerna så att dom blir riktigt trovärdiga. Jag gillar hur kärlekshistorien utvecklar sig. Det jag inte gillar är hur historien liknar New Moon lite, men det stör inte så mycket faktiskt eftersom berättelsen är så unik och annorlunda och bättre!

Julie Kagawa är en av mina favoritförfattare, hon skriver på ett otroligt sätt som gör att du dras in i historien. Denna bok är inget undantag, bara omslaget förtrollar dig! Det händer så mycket i boken och du vet inte var Meghan får gå igenom när du vänder blad. Oförutsägbar och underbar är den här boken!
Jag tycker att ‘The Iron Daughter’ är snäppet vassare än den första boken. För att den behöver inte förklara lika mycket och den känns inte lika rörig.

Jag rekommenderar The Iron Fey till personer som älskar, gillar eller har tyckt om Twilight. På grund av kärlekshistorien. Även sådana som gillar faeries, övernaturligheter och sarkasm!

Språk: 5/5
Berättelse: 4/5
Karaktärerna: 5/5
Bokomslaget: 5/5
Boken: 4.5/5



Köp den:
på svenska - Adlibris eller Bokus
på engelska - Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar