söndag 11 november 2012

The Iron Queen

VARNING!!! DENNA RECENSION KAN INNEHÅLLA SPOILERS FÖR DOM SOM INTE LÄST DE TIDIGARE BÖCKERNA!

The Iron Queen (The Iron Fey, #3)Författare: Julie Kagawa
Serie: The Iron Fey #3
Utgiven: 2011
Sidantal: 358

My name is Meghan Chase.

I thought it was over. That my time with the fey, the impossible choices I had to make, the sacrifices of those I loved, was behind me. But a storm is approaching, an army of Iron fey that will drag me back, kicking and screaming. Drag me away from the banished prince who's sworn to stand by my side. Drag me into the core of conflict so powerful, I'm not sure anyone can survive it.

This time, there will be no turning back.


Jag tror inte att jag behöver presentera The Iron Fey ännu en gång. Så jag tror att jag går direkt på att berätta för er varför detta är den bästa boken i The Iron Fey hittills!
Jag fullkomligt, totalt älskar denna boken!! Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att jag är helt skakis efter att jag har läst ut den. Men jag ska börja med att berätta varför jag älskar dessa karaktärer.
Meghan, hon är en tjej som drivs av omtänksamhet, hon är även en av de modigaste kvinnliga karaktärer som jag någonsin stött på! Hennes kärlek till Ash och sin familj, sin bror och Paul hennes ”pappa” är inspirerande. Hon sätter alltid någon annan före sig själv.
Ash, han är en av mina favoritkaraktärer, han är nog den hetaste vinterprins som finns! Jag älskar hur man inte tidigare vetat vart man har haft honom, men att han nu öppnar upp sig. Han skulle göra allt för Meghan och det syns i denna boken! Ash for the win!
Puck, vem kan låta bli att älska hans leende och otroligt roliga kommentarer. Han får mig att skratta och önska att han var min bästa vän. Jag älskar hur han kan ta så lätt på saker och ting och få den mest seriösa situation till något roligt!
Grimalkin, katternas katt. Jag kan inte sluta att tänka honom som katten i Alice i Underlandet. Han är så uttråkad vilket gör honom så rolig. Måste dela några av hans citat i boken; ”I didn’t care enough to ask...”, ”Why do humans deem it necessary to repeat everything that is told them?”
Jag älskar relationerna i boken. Meghan och Ash’s förbjudna kärlek, som verkligen är så förbjuden att det fick dom utvisade från Nevernever. Jag älskar hatkärleken mellan Puck och Ash, ibland verkar det som att dom är bästa vänner för att i nästa sekund vara fiender. Jag älskar vänskapen mellan Puck och Meghan, att han alltid får henne att skratta. Som sagt jag har aldrig läst om några relationer så perfekta som i denna boken.
Omslaget, detta vackra, förtrollande omslag. Det är min favorit i hela serien, det är vackert och titta på, från framsida till rygg till baksida.
Men nu till det jag älskar och hatar mest med boken, det fantastiska, tragiska slutet. Jag vill inte avslöja för mycket, men det var starkt och en riktig hjärtekrossare. Man visste att det var tvunget till att sluta så, men man ville att Kagawa skulle hitta på något som gjorde att allt blev bra! Något som gör att man inte skakar av längtan till att jag får hem den sista boken i serien! Men det är bland det bästa bokslut jag någonsin läst, men jag är så glad att jag började läsa serien när alla böcker fanns ute!

Bästa boken i The Iron Fey hittills! Boken är egentligen värd mer än en femma men det är allt jag kan ge den!

Språk: 5/5
Berättelse: 5/5
Karaktärerna: 5/5
Bokomslaget: 5/5
Boken: 5/5



Köp den:
på svenska - (hittade inte boken på Adlibris! Lägger upp länk när jag hittar den!) Bokus
på engelska - Adlibris eller Bokus

3 kommentarer:

  1. Du påminner mig om varför jag älskar denna serie! Måste ta och läsa om den snart. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är så bra! Väntar just nu på att få hem the Iron knight och Te Iron Legends!

      Radera
  2. Jag gillade också denna serie jättemycket! :D Min favorit i serien är dock Järnprinsessan (läste på svenska :P ) för då börjar Ash tina upp (hehe) mer och man ser bakom fasaden :) Ett litet tips, Harlequin ger upp böckerna på svenska och de har en följetong på sin hemsida som utspelar sig mellan Järndrottnigen och Järnriddaren! Har bara läst ett kapitel men det är från Pucks PoV så det ser lovande ut ;) Här är en länk: http://www.harlequin.se/veckofoljetong/sommarhovetsinkraktare.html

    SvaraRadera