måndag 14 januari 2013

Blodsmagi

Blodsmagi (The Blood Journals, #1)Författare: Tessa Gratton
Originaltitel: Blood Magic
Serie: The Blood Journals
Utgiven: 2013
Sidantal: 350

Det börjar oskyldigt: Rita en cirkel på marken ... lägg ett dött löv I mitten ... strö över lite salt ... läs en formel på latin ... tillfoga några droppar färskt blod.
Det där sista är kanske inte så enkelt ändå. Men för Silla känns det ändå rätt. Sedan hennes föräldrars fruktansvärda död har ingenting ens varit i närheten av att kännas rätt. Silla är beredd att göra vad som helst för att avslöja sanningen om sin familj – till och med pröva besvärjelserna i boken som hon nyligen fått i sin ägo, och som verkar ha tillhört hennes pappa. Till och med offra sitt eget blod.
Men boken är inte det enda som är nytt i Sillas liv. Nicholas har precis flyttat in i grannhuset. Silla misstänker att han såg när hon utförde blodsmagin på kyrkogården, vid sina föräldrar grav. Men vad han än såg och vad han än anser om det – så vill hon vara med honom.

Silla har precis förlorat hennes föräldrar och bor nu med sin bror Reese och hennes underliga ”farmor” Judy. De flesta av hennes vänner har lämnat henne efter mordet på hennes föräldrar, då hennes pappa tros ha mördat sin fru och sig själv. Silla har väldigt svårt att tro på detta och vill få reda på sanningen.
Nick, Nicholas, har flyttat med sin pappa och elaka författar-styvmor ut till en liten stad. Han har som vana att smyga ut på nätterna och en kväll möter han Silla och tycker sig se att hon håller på med magi. Han blir genast lite skrämd men även mer intresserad av magin såväl som Silla.
Min favoritkaraktär är nog Judy, hon verkar så snäll, rolig och mysig. Hon är egentligen inte släkt med Reese och Silla, men ställde ändå upp för dom när ingen annan gjorde det.
Jag gillade den här boken den var spännande och intressant och olik alla andra böcker. Innan hade jag inte läst om blodsmagi och det gjorde det nog ännu lite bättre!
Boken var skriven på lite annorlunda sätt, det var i jag-form men det växlade mellan Silla och Nicholas. Personligen så tycker jag bättre om att man bara följer en person eller att det är skrivet i allvetande-form. Det blev lite rörigt att hålla reda på vems huvud man var i, även om det stod varje gång det bytte.
Detta var en översatt bok och jag tyckte att det funkade, även om det är på vissa ställen som det inte riktigt funkar lika bra på svenska som det gjorde på engelska. Som detta konstanta användande av ”babe” i Nicks repliker. Jag tycker faktiskt inte ens att det funkar i engelskan. Jag vet att det ska låta lite bad-boy-aktigt men det bara faller platt och blir töntigt.

Jag hade inga förväntningar på Blodsmagi, varken bra eller dåliga, men jag blev definitivt glatt överraskad. Det är en sådan bok som man kan läsa och det händer något i. Jag sträckläste den, så fort jag la ifrån mig den så tänkte jag på den och fick plocka upp den igen. Den hade ett par oväntade vändningar som jag verkligen blev förvånad över samtidigt som författaren låter oss tänka själva och räkna ut lite på egen hand innan hon ger oss de rätta svaren.
Jag gillar hur man får läsa gamla texter och att dom verkligen har något att tillföra till berättelsen. Jag älskar hur hela boken knyts ihop och man känner att man får ett avslut på denna mörka, mystiska berättelsen.

Tack B. Wahlströms för recensionsexemplaret!

Språk: 3/5
Berättelse: 4/5
Karaktärerna: 3/5
Bokomslaget: 2.5/5
Boken: 3/5


Köp den:
på svenska - Adlibris eller Bokus
på engelska - Adlibris eller Bokus

(Du bör kanske vara lite äldre om du läser denna eftersom den innehåller en del blod och mörka scener.)

2 kommentarer:

  1. Heej!
    Tror du att boken passar in hos en tolvårig tjej?
    Ungefär hur många skräckscener'' är det?

    Tacksam för svar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Har du läst mycket ungdomsböcker innan? Det här kanske inte är den bok du borde starta med i den kategorin. ;)
      Det är kanske inte så mycket "skräck" i den precis men det är en del tunga scener i den och ärligt talat skulle jag nog be dig vänta lite med den, det är ingen bok som jag skulle ge bort till vem som helst! Kanske fråga någon lite äldre som du känner om hon/han kan läsa boken innan och säga vad han/hon tycker att du ska göra? :)

      Radera