lördag 12 januari 2013

City of Bones

City of Bones (The Mortal Instruments, #1)
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #1
Utgiven: 2007
Sidantal: 485

When fifteen-year-old Clary Fray heads out to the Pandemonium Club in New York City, she hardly expects to witness a murder -- much less a murder committed by three teenagers covered with strange tattoos and brandishing bizarre weapons. Then the body disappears into thin air. It's hard to call the police when the murderers are invisible to everyone else and when there is nothing -- not even a smear of blood -- to show that a boy has died. Or was he a boy?

This is Clary's first meeting with the Shadowhunters, warriors dedicated to ridding the earth of demons. It's also her first encounter with Jace, a Shadowhunter who looks a little like an angel and acts a lot like a jerk. Within twenty-four hours Clary is pulled into Jace's world with a vengeance, when her mother disappears and Clary herself is attacked by a demon. But why would demons be interested in ordinary mundanes like Clary and her mother? And how did Clary suddenly get the Sight? The Shadowhunters would like to know. . . .


Clary är en tjej på femton år som lever i New York. Hennes bästis är Simon som alltid är där när hon behöver honom. Hon bor tillsammans med sin mamma i en lägenhet, hennes pappa dog innan hon föddes, men hon har en fadersfigur, nämligen hennes mammas bästa vän Luke.
Clary lär känna Jace, Alec och Isabelle som alla är demonjägare. Jace är en sarkastisk karaktär, han kommer alltid med roliga kommentarer, men släpper sällan in någon nära in på hans liv. Han var definitivt min favoritkaraktär i boken, för han fick mig alltid att skratta!
Jag gillar historien, den känns ny och modern. Fast jag tycker att den liknar Harry Potter i vissa delar, det är varken positivt eller negativt, det bara är så. Speciellt med den där hemska, brutala skurken som alla trodde var död men som egentligen inte är det.
Boken är inte skriven i jag-perspektiv, även om jag tycker bäst om att läsa böcker i jag-form, så funkar det här. För man får ändå följa Clary’s tankar i det hela, med vissa undantag. Jag tyckte boken var lättläst och det var enkelt att följa med i historien.

Cassandra Clare är definitivt en ny favorit! Vändningen i boken är en av de bästa som jag har läst, jag bokstavligen tappade boken vid ett tillfälle och fick ta ett par minuter till att återhämta mig. Det var så oväntat och samtidigt så kände man det på sig.
Som jag sa så kändes handlingen unik. Det var lätt att komma in i boken i början, men den tappade lite fart efter 100 sidor och ett tag glömde jag bort boken, men sedan återhämtade sig berättelsen och de sista 200 sidorna sträckläste jag!
Jag vet inte varför jag inte har läst denna tidigare?! Jag har haft den på inköpslistan och sedan har den ramlat bort. Tur att jag äntligen fick läsa den i alla fall!

Språk: 4/5
Berättelse: 4/5
Karaktärerna: 4/5
Bokomslaget: 4/5
Boken: 4/5

Köp den:
på engelska - Adlibris eller Bokus

Boken kommer ut i sommar på svenska under namnet ‘Stad av skuggor’ och den 23 augusti 2013 har filmen biopremiär!

3 kommentarer:

  1. Jaa! Jag har väntat jätte länge på att den ska komma ut på svenska! Äntligen!

    SvaraRadera
  2. Gud vad kul att den ska släppas på svenska, även fast jag inte gillade namnet så mycket.

    SvaraRadera
  3. Åh! Den är verkligen super bra! Jag håller på och läser den nu i engelskan i skolan :D

    SvaraRadera