fredag 4 januari 2013

Jämföra, hata inte? (Namnlöst inlägg)

När man läser en bok kan man inte hålla sig ifrån att jämföra den med andra böcker, det går bara inte. Om boken är bra så tänker man på hur mycket bättre den är en en annan bok, om den liknar någon annan bok tänker du på det och även om den bara har ett fint omslag så märker du det och tänker då på något annat fint eller fult omslag. En bok får oss att tänka på en annan bok. Hela tiden.
Triangeldrama.
Du tänker direkt på en bok, eller film, tror jag. Jag tror också att de allra flesta tänker på samma bok/film, närmare bestämt Twilight. Oavsett om det är positiva eller negativa tankar du får, så är det nog Twilight de flesta tänker på när man hör ordet 'Triangeldrama'. Det kallas att boken har marknadsfört sig sjukt bra som en bok om triangeldrama.
Det jag egentligen hade tänkt prata om i detta inlägg var hur man när man rekommenderar en bok säger man ofta 'Gillar du Twilight? Jamen läs den här då! Gillar du inte Twilight? Då ska du läsa den här!' Det är lite kul att en bok har blivit så omfattande att man använder den hela tiden till att jämföra med. Jag vet att jag ibland (eller kanske ganska ofta?) skriver just Twilight i min rekommendation. Det ska jag försöka sluta med.
'De där som gillar Twilight' och 'De där som inte gillar Twilight' är inte två helt skilda grupper, tro det eller ej men de kan faktiskt gilla samma böcker! Fast det är en av vår tids mest omtalade böcker!
Jag tror inte heller att det är svart eller vitt, att man älskar eller hatar, Twilight utan man kan som jag tycka att böckerna är helt okej!

(Jag tycker inte att man ska säga att man verkligen inte gillar Twilight förrän du har läst böckerna, min åsikt.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar