måndag 29 april 2013

City of Glass

City of Glass (The Mortal Instruments, #3)Innehåller spoilers från tidigare delar i serien!

Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #3
Utgiven: 2009
Sidantal: 541

To save her mother's life, Clary must travel to the City of Glass, the ancestral home of the Shadowhunters - never mind that entering the city without permission is against the Law, and breaking the Law could mean death. To make things worse, she learns that Jace does not want her there, and Simon has been thrown in prison by the Shadowhunters, who are deeply suspicious of a vampire who can withstand sunlight.

As Clary uncovers more about her family's past, she finds an ally in mysterious Shadowhunter Sebastian. With Valentine mustering the full force of his power to destroy all Shadowhunters forever, their only chance to defeat him is to fight alongside their eternal enemies. But can Downworlders and Shadowhunters put aside their hatred to work together? While Jace realizes exactly how much he's willing to risk for Clary, can she harness her newfound powers to help save the Glass City - whatever the cost?


Jag har gillat de tidigare böckerna i den här serien. Dock har ingen av dem varit fullträffar. Den första var seg och hyfsat tråkig till de sista hundra sidorna, den andra var bra, men det hände inte så mycket! Jag förväntade mig att känna likadant inför denna och var därför inte jättetaggad på att läsa den, men sedan såg jag betygen på goodreads och alla andras recensioner och ungefär 90 % tyckte att det var den bästa boken i serien hittills, nu i efterhand kan jag säga att jag håller med!

Jag har tyckt om karaktärerna i de tidigare delarna, dock inte så mycket. Jag tyckte att de hade för få brister och var lite väl omänskliga. Men det har ändrats. I den här boken känns karaktärerna som riktiga personer och jag älskar relationerna mellan alla karaktärer. Jag älskar speciellt relationen mellan Magnus och Alec, de är så gulliga. Det är svårt att välja en favoritkaraktär i den här boken, för helt plötsligt är jag kär i alla! Jag älskar att se hur Jace och Clary kämpar med sin kärlek och hur Simon utvecklar relationer med alla karaktärer.

Något som passar väldigt bra till att alla karaktärer utvecklas är att man inte bara följer Clary längre. I den här boken har Clare verkligen utnyttjat allvetande-perspektivet och man får även läsa ur Jace, Isabells, Alecs och Simons perspektiv. Det är väldigt mysigt att äntligen få lära känna karaktärerna lite mer på djupet. Med karaktärsutvecklingen har även Clare’s språk utvecklats något fantastiskt. Det gick från att vara babbligt till fängslande och vackert!

Jag hade skyhöga förväntningar på den här boken och jag blev förvånad över att den levde upp till dem. Karaktärerna och språket var mer fängslande än någonsin. Boken höll uppe intresset och spänningen hela tiden och jag längtade bara efter att få sätta mig och dyka ner i boken. Jag gillar hur man får besöka Idris och Alicante där man får se vardagslivet för ‘the Shadowhunters’.

Spoilerbabbel (markera för att läsa)
Okej, plot-twisten... Man kunde ju lista ut redan när man läste det i första boken att Clare inte skulle låta dem vara riktiga syskon, det skulle ju aldrig ha gått! Det var ett väldigt snyggt sätt hon löste det på, MEN DET VAR SÅ FÖRUTSÄGBART! Redan första gången man mötte Sebastian anade jag att han var den riktiga sonen. Sedan tänkte jag att det kan väl inte vara så uppenbart? Jo, för då läste jag om hur Clary kände att något kändes fel när hon var i hans sällskap och det blev lite intimt. Då var jag säker. Sedan kom det här med att Valentine hade mixtrat med sin son och gett honom demon-blod och sedan dödades Hodge av Sebastian. Då blev jag frustrerad, för jag var helt säker själv men jag visste att det skulle dröja ett tag innan jag fick det bekräftat. Det enda som inte stödde mig var att Sebastians hår var svart men sedan kom det fram att det var färgat... Jag menar, det var inte så att karaktärerna tänkte snabbt! Fast å andra sidan letar man ju inte alltid efter någon som är ens riktige bror istället för någon som man tror är ens bror!

Betyg:








Köp den:
på engelska - Adlibris eller Bokus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar