torsdag 11 april 2013

Detta med lässvackor

Just nu lider jag av det mest smärtsamma en bokälskare kan få: lässvacka. För er som inte vet är lässvackor när man helt enkelt inte har lust eller tid till att läsa, även fast man väldigt gärna skulle vilja göra det!
Men varför får man det? Vad kan man göra åt det?

Det första syndromet kommer jag att kalla Övermätthet. Låt oss säga att ni verkligen gillar att äta pizza. Sedan åker ni utomlands och du äter pizza till frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat. Dagen innan du ska åka hem igen, bestämmer ni er för att maxa, det är sista kvällen ju och pizza är riktigt gott. Ni beställer in en familjepizza var och du äter och äter tills du är så mätt så att du mår riktigt illa. När du kommer hem igen och bara får syn på en pizza så kommer du ihåg hur illa du mådde sist du åt pizza, då du blev 'övermätt'. Jag tror att det är samma sak med böcker. Även om att läsa är det bästa som finns så får man se upp med att läsa för mycket, då man kan tröttna! Du blir 'övermätt' på böcker och tappar liksom suget att läsa!


En annan väldigt god anledning till varför man har perioder då lusten att läsa försvinner är att man kan ha läst en dålig bok, eller kanske flera dåliga böcker på raken! Det vill jag kalla för Dåliga-bok-depressionen, man blir bara ledsen, sur och nedstämd när man har läst för många dåliga böcker på en gång! För att ta en till liknelse så kan vi säga att du åker skidor och ramlar och bryter benet, året efter händer samma sak och året efter det och året efter det. Efter ett tag är du inte så taggad på att åka skidor längre, för du har bara dragit på dig skada efter skada. Fattar ni grejen?



Det vanligaste åkomman (speciellt bland bokbloggare, tror jag) är något jag vill kalla Måste-listan. 'Måste-listan' är alla de där böckerna som du 'måste' läsa bara för att. Det börjar oftast med att du hittar en bok som du verkligen, verkligen vill läsa, men av någon anledning köper du den inte med en gång. Efter ett tag ser du flera andra som har läst denna boken och tycker jättemycket om den, du blir mer taggad. Efter en vecka köper du äntligen boken, och tre andra som du känner likadant för. Det dröjer ytterligare en vecka innan du får hem böckerna. Men när de kommer hem läser du redan en jättetjock, bra bok och har tre andra böcker som väntar. När du väl har läst ut boken du höll på med har glöden för de andra böckerna falnat och du hittar fler böcker du är supertaggad inför och till slut är hyllan full med olästa böcker, som du en gång var tvungen att ha. Du bestämmer att du nu måste läsa dessa böcker innan fler får komma hem till dig. Du har dragit på dig 'måste-listan'...

Jag har nu tagit upp tre anledningar till varför man tappar läslusten. Så nu, för att muntra upp er, ska jag nämna några lösningar till problemet!

Steg 1: SKROTA ATT-LÄSA-LISTAN!
Ta bara bort den! Radera, riv sönder, inte vet jag bara den försvinner!

Steg 2: TA EN PAUS!
Lugna ner dig ett par dagar! Flytta på bokhögen vid sängen och tänk inte så mycket på det!

Steg 3: KÖP EN BOK SOM DU VERKLIGEN VILL LÄSA!
Nu kanske ni tror att jag säger emot mig själv, men det gör jag inte. Köp en bok som du verkligen vill läsa och läs den direkt! Om man läser en sådan bok brukar man komma ur svackan och bli taggad på att läsa mer!

6 kommentarer:

  1. Jag var dum nog att göra nummer 3 på din lista! jag beställde och lånade hem en massa bra böcker som jag ville läsa medan jag läste Kathryn Stocketts Niceville. Nu har jag så många olästa böcker hemma så att det är löjligt! Och jag som ville läsa Hemligheternas rike av Kristin Cashore! :(
    Tack för tipsen dock! Ska tänka på det i framtiden! :D

    SvaraRadera
  2. Vilket bra inlägg! :D Känner igen mig på det där med övermätthet, brukar särskilt hända om jag läst väldigt många likande böcker efter varandra :/

    SvaraRadera
  3. Mycket bra! Jättesvårt att hålla sig dock men det är nog precis så man ska göra...

    SvaraRadera
  4. Jättebra inlägg, men att skrota min vill läsa lista är nog inget jag kan göra!

    Men Dåliga-bok-depressionen är något som verkligen stämmer!

    SvaraRadera
  5. Tack för fina lösningar! Ibland blir det lite för mycket depp och lite för lite praktiska lösningar ;)

    SvaraRadera