torsdag 25 april 2013

The Raven Boys


http://image.bokus.com/images2/9789132162152_200_kretsenFörfattare: Maggie Stiefvater
Svensk Titel: Kretsen
Serie: The Raven Cycle
Utgiven: 2012
Sidantal: 316

Fyra pojkar på en prestigefylld internatskola har bildat ett hemligt sällskap i syfte att finna en historisk, mytomspunnen kungagrav. En flicka med övernaturliga förmågor har nyligen mött en av pojkarna - fast som död. Snart kommer deras vägar att korsas igen, med förödande konsekvenser.

Enligt en uråldrig legend ligger en walesisk kung begravd någonstans i Amerika. Gansey, elev på en privatskola för pojkar, har blivit besatt av att finna kungagraven. Enligt myten ska man leta längs särskilda energilinjer, s.k. "leylinjer" som sägs sammanlänka besjälade platser, och att "den sovande kungen" kan uppfylla ens önskningar.

Blue är sexton år och dotter till en spåkvinna. Hennes egna synska förmågor är begränsade, men för inte så länge sedan förutsåg hon en ung mans färd mot dödsriket. Dessutom bär hon på vetskapen om ett annat förebud: om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer han att dö. Så möts Blue och Gansey, och hon förstår vem han är.

Ungdomarna slår följe i en tyst övertygelse om att de på något sätt behöver hjälpa varandra i jakten på kungagraven. Kärlek spirar, men en fiende närmar sig också.


Boken är väldigt lättläst och Stiefvater använder, som alltid, ett fantastiskt språk. I boken växlar det mellan att man följer Gansey och Blue. Det blev jag förvånad över då jag trodde att boken skulle lägga fokus på Blue och hennes liv med hennes ’förbannelse’. Eftersom bokens handling rör sig långsamt framåt så blir det väldigt jobbigt när kapitlen är långa. Om det är en en bok med snabbt tempo funkar långa kapitel, när det är ett långsammare tempo gör det att boken blir ännu segare.

Min favoritkaraktär är nog Noah. Han är väldigt mycket i bakgrunden det första i boken och  man märker honom först i andra halvan. Men jag tycker att han är den mest trovärdiga av karaktärerna. Han är trots allt väldigt snäll och jag älskar hans delar med Blue.

Detta var en bok som jag hade väldigt höga förväntningar på, jag hade bara hört positiva saker om den. Och jag gillar verkligen Stiefvaters sätt att skriva på, även här, det är bara något som gör att det inte klickar mellan oss. Kanske beror det på min lässvacka eller något annat, men det är något med den som gör att jag inte älskar den. Jag fastnar aldrig...

Språk: 4/5
Berättelse: 2/5
Karaktärerna: 3.5/5
Bokomslaget: 2/5
Boken: 2.5/5


Köp den:
på svenska - Adlibris eller Bokus
på engelska - Adlibris eller Bokus

Tack B Wahlströms för detta recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar