onsdag 3 april 2013

The Host - the movie

Så i fredags var jag på den mycket efterlängtade filmatiseringen av The Host (Genom dina ögon). Så nu tänkte jag prata av mig lite och dela vad jag tyckte om filmen. Jag ska försöka att inte analysera alltför mycket och gå till överdrift!


  




Karaktärer
Melanie Stryder/Wanderer
Jag har älskat Saoirse Ronan ända sedan jag såg henne i Hanna för cirka nio månader sedan. Hon gjorde mig inte besviken nu heller! Det var en väldigt bra tolkning av karaktären. Jag var tveksam
först till valet av skådespelare till rollen, men Ronan övertalade mig redan i första scenen. Kemin mellan henne och de manliga skådespelarna var tydlig.





Ian O'Shea
Han skulle ju vara mörkhårig! Men när man kom över det gick det bra! Jag gillade hur man såg att Ian's och Wanda's relation växte fram efter den dåliga starten. Ian var min favoritkaraktär i boken (tillsammans med Mel/Wanda) och jag förväntade mig att bli lite besviken på honom, men skådespelaren, Jake Abel, levde upp till förväntningarna!





Jared Howe
Här är jag lite kluven, jag gillade honom, men det ville jag inte för jag är lite sur på honom i boken! Max Irons är jätteduktig i rollen som Jared och tillsammans med Ronan. Jag vet inte vad jag ska säga för att ni ska förstå, men han var inte så sur som han skulle vara. Han reagerade aldrig på att Wanda
och Ian fick ihop det och man fick aldrig riktigt se att han inte brydde sig så mycket om Wanda, utan bara Melanie. Och han var kompis med Ian! Vad handlade det om? Jag har alltid tänkt att det finns en viss rivalitet mellan honom och Ian!





The Seeker
Här kändes det aldrig helt rätt... Hon såg varken ut som the Seeker eller var lika irriterande. Trots att Diane Kruger var en fantastisk skådespelerska kom jag aldrig riktigt över det. (Spoiler för er som inte har läst boken eller sett filmen: Jag blev sur på att man såg hintar innan om att hon också hade en kropp som gjorde motstånd. Sedan visade man ju inte alls att 'den riktiga personen' var minst lika irriterande och jobbig som The Seeker själv. Spoiler slut)



Filmatisering
Nja, det är detta som drar ner betyget. Det kändes aldrig som en fullträff! För det första tyckte jag att filmen kändes rätt så långsam hela tiden, inte superlångsam men inte tillräckligt snabb.
Sedan kommer vi till konversationerna mellan Wanda och Melanie. Först trodde jag att anledningen till det var att jag tyckte att det var konstiga repliker, sedan kom jag fram till att replikerna passade in men volymen på dem var fel! Det kändes som att Melanie skulle prata lite tystare och sedan prata högre ibland.
Något annat som störde mig var att det syntes så tydligt vad som var datagjort och inte. Det ska inte synas i filmer som denna!
Man kunde ha hållit sig till boken mer på vissa ställen, som Melanie's och Jared's relation. Jag tycker ändå att man lyckas fånga stämningen från boken!



Sammanfattning:
Det var en bra filmatisering, dock inte den bästa. Man har lyckats med att få fram rätt skådespelare till de flesta rollerna! Filmen var lite för långsam för min smak. Konversationerna mellan Wanderer och Melanie kändes konstiga vid vissa tillfällen, detta på grund av volymen på Melanie's röst.

Betyg:
Jag ger ändå filmen 3/5 bara för att skådespelarna var duktiga och jag gillade alla karaktärerna. Men det är tråkigt att så här bra skådespelare 'slösas' på en sådan här film! Jag kommer att köpa filmen när den kommer ut. Jag tror att jag kommer att gilla den mer och mer varje gång jag ser den, så betyget kan komma att ändras!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar