torsdag 9 maj 2013

Beautiful Disaster

Underbara helvete (Beautiful, #1)Författare: Jamie McGuire
Svensk Titel: Underbara Helvete
Serie: Beautiful #1
Utgiven: 2011 (2013)
Sidantal: 358

Tillsammans är de en katastrof. Ett underbart helvete.
En våldsamt intensiv kärlekshistoria som kommer att hålla dig klistrad vid boksidorna.

Abby har lämnat sitt mörka förflutna bakom sig, fast besluten att aldrig återvända. Tillsammans med sin bästa kompis America har hon flytt till Eastern University för att börja ett nytt liv. Hädanefter ska hon vara en duktig flicka. Men så möter hon Travis, killen som slåss för pengar på illegala slagsmålsklubbar och som alltid har ett koppel av tjejer efter sig.

Abby lovar sig själv att aldrig falla för Travis och i stället inleder de en vänskap. En vänskap som med tiden fördjupas och intensifieras tills den plötsligt har förvandlats till just det Abby med alla medel försökt undvika. Hon vet att de inte är bra för varandra, ändå kan hon inte hålla sig borta ifrån honom.

Deras relation blir snart alltmer kaotiskt upp och ner, destruktivt hänförande och fullkomligt underbar. Samtidigt smyger sig Abbys förflutna allt närmare och hotar att rämna hela deras värld.


Jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken. Man har inte kunnat undgå den då man har sett omslaget på de flesta bloggar den senaste tiden. Jag har nästan bara hört gott om den här boken. När jag hörde att den skulle komma ut på svenska gick jag direkt för att beställa hem den!

Jag tyckte om karaktärerna, men jag hade lite problem med Travis och Abby. Mina favoritkaraktärer, de mest trovärdiga (och favoritparet) är Shepley och America. Vilka gulliga personer. De brydde sig verkligen om varandra och andra. Jag gillar hur deras relation påverkas och utvecklas av Travis och Abby’s relation.

Nu ska jag prata lite om vad jag inte gillade med boken, ni har blivit varnade. När jag öppnade boken trodde jag att den skulle handla om vadet för det mesta, men det gick fort fram och det var över redan efter typ 120 sidor. Sedan bråkade dem, Travis slog sönder några saker, Abby blev argare, de hamnade i sängen med varandra och blev tillsammans igen. Allt var frid och fröjd tills de började bråka sedan slog Travis sönder några saker och, ja, ni fattar, allt upprepade sig genom hela boken. De hade ett väldigt destruktivt förhållande. Sen när man trodde att historien hade gått vidare så föll den tillbaka i samma mönster.

Boken är skriven ur Abby’s perspektiv och jag gillar det. Språket är väldigt fängslande. Det var den sortens berättelse som man inte trodde att man blev beroende av, men till slut märker man att man bara tänker på när man kan sätta sig och läsa igen.

Det sista jag vill klaga på är det svenska namnet. På engelska heter boken 'Beautiful Disaster', hur fick dom det till Underbara Helvete? Ett mer passande namn enligt mig hade varit 'Underbara Katastrof' eller 'Vackra Katastrof'. Jag tycker verkligen om den här boken, den var riktigt bra. Jag gillade karaktärerna även om jag blev väldigt frustrerad på Travis, samtidigt uppskattade jag att det inte var någon som ändrade sin personlighet helt. Den levde upp till de höga förväntningarna nästan helt!

Spoilerbabbel (markera för att läsa):
Hur? Hur kan Abby bli tillsammans med Travis efter vad han gjorde med de där två tjejerna? Sedan gör hon slut med honom och han tar hem en tjej och då blir Abby arg? Va? Ja man kanske inte ska hoppa i säng med första bästa direkt efter de hade gjort slut, men det hade ju gått ett tag, det var ju inte samma kväll. Och Abby leker ju runt med Parker hela tiden ju!
Sen blev jag besviken på slutet. Eller det var väldigt fint och gulligt. Men ärligt talat ville jag inte att de skulle vara tillsammans. Ni har säkert sett på ’Titanic’, jag ville att det skulle bli lite så. Att de skulle se tillbaka på tiden tillsammans som fantastisk, men att det var ett äventyr som var tvunget att ta slut! Men det är jättefint att de är tillsammans, verkligen.



Tack Kalla Kulor Förlag för detta recensionsexemplar!

Köp den:
på svenska - Adlibris eller Bokus
på engelska - Adlibris eller Bokus

1 kommentar:

  1. Verkar vara en riktigt bra bok med tanke på att alla gillar den! :) Synd att den upprepade sig själv några gånger. :(

    SvaraRadera