måndag 6 maj 2013

The Book Sacrifice Tag

Jag blev taggad av fina Cecilia på Bookobsession att göra den här taggen. Det hela började hos Booktubern Ariel Bissett som ville hylla alla böcker som hon hatade (låter lite konstigt, jag vet) sedan översatte Lucy den.



1. EN ÖVERSKATTAD BOK
Vi börjar med en Zombieapokalyps! Låt oss säga att du är i en bokhandel, kollar runt bland bokhyllarna, när BAM! Zombieattack. Ett meddelande i högtalarna berättar att militären har upptäckt att zombiernas enda svaghet är överskattade böcker.
Vilken bok kastade, med vetskap om att det är en väldigt hypad bok (för att vara säker på att det ska fungera), skulle du kasta på dem? 

Kretsen, the Raven Boys, av Maggie Stiefvater. Jag älskade Dödsritten och blev riktigt förvånad över att jag inte gillade den här boken. Jag har bara hört positiva saker om den här boken, men jag gillar den inte, förlåt... Den är seg och har ingen speciell handling och den enda intressanta karaktären i boken är Noah. 
Crescendo (Hush, Hush, #2)


2. EN UPPFÖLJARE 
Låt oss säga att du precis lämnat frisören med en fantastisk ny frisyr och BOOM: kraftigt skyfall, du har aldrig sett sånt regn i hela ditt liv.
Vilken uppföljare är du villig att offra som paraply för att skydda dig själv?

Crescendo! Jag älskade Hush Hush och Silence, men Becca Fitzpatrick fick inte alls till det där i mitten. Jag blev frustrerad på alla karaktärerna och händelserna kändes inte så trovärdiga. Nä det blev inte bra...



3. EN KLASSIKER

Låt oss nu säga att du sitter på en föreläsning och din lärare pratar oavbrutet om hur en klassiker förändrade världen, hur den revolutionerade litteraturen och du blir så trött på det att du kastar klassikern rakt i ansiktet på hen för att vet du vad? Den här klassiker är bara idiotisk och är värd all kvarsittning bara för att visa alla hur du känner.
Vilken klassiker kastade du? 

Utvandrarna...  Det är en urlångsam bok och hur mycket jag gillar 'Kristina från Duvemåla' så faller inte Utvandrarna mig i smaken alls. Den är rätt tjock så det gör nog ont att få på sig också!

Immortal Beloved (Immortal Beloved, #1)

4. SÄMSTA BOKEN I DITT LIV!
Du hänger i biblioteket när BAM! Global uppvärmning råder plötsligt och världen utanför har plötsligt blivit frusen ödemark. Du är fångad och din enda chans att överleva är att elda böcker.
Vilken bok springer du först till, som du skulle bränna upp utan att känna någon ånger? 

Jag ska förvarna er, jag finner inga ord till hur frustrerande dålig jag tycker att den här boken är... Immortal Beloved. För det första tar det 80 procent av boken innan det händer något och då är det bara någon som typ försöker fälla (då menar jag bokstavligen fälla, som i ramla) huvudkaraktären och boken tar slut när man får reda på vem som som satte upp snöret i hennes rum. Ingen handling alls!! Argh!



 5. EN KARAKTÄR SOM SKULLE FÖRKLARAS SOM HÄXA
(Emelies fråga) Vi tar ett hopp bakåt i tiden, häxjakten är i full fart under 1500-talet i Sverige. Människor avrättas som varulvar eller häxor åt både höger och vänster. Med oss har vi ett antal bokkaraktärer när vi plötsligt blir anklagade för häxeri. De misstänker att det finns en häxa/varulv i vårt gäng, men de vet inte vem.
Medvetandes om att domen för häxeri är antingen vattenprovet eller att brännas på bål, vem av dessa karaktärer hänger du ut som häxa?

Jag skulle nog skicka Dolores Umbridge. En otroligt välbyggd karaktär, men gud vad jag hatar henne. Hon är FRUKTANSVÄRD, den enda karaktären i hela Harry Potter-serien som jag inte älskar! Fast först får jag be någon lägga en förtrollning på henne så hon inte kan smita...

Coveted (Coveted, #1)

6. ETT VIDRIGT OMSLAG
(Ebbas fråga) Du går runt och vandrar lite i skogen då det plötsligt hoppar fram en blodtörstig vampyr och du är extremt nära på att bli dödad tills du lyckas finna en vass pinne och sticker den rakt i vampyrens hjärta. Det visar sig att din stad blivit invaderad av de blodtörstiga monsterna och nu är det ditt jobb att stoppa dem! För att öva upp dina vampyrslayerskills måste du stappa sönder lite olika saker.
Vilken bok har ett så fult omslag att du med glädje sticker pålen rakt i den?

Usch! Blä! Jag fattar inte att det är gjort 2012, helt sjukt fult!!



7. MEST HATADE KÄRLEKSPAR
(Nellys fråga) Du sitter på tunnelbanan, det är Alla hjärtans dag och det står ett par och hånglar precis bredvid din plats. Du är nybliven singel och känner att alla kärlekspar bara kan fara och flyga. Du får lust att sända detta par till en planet långt, långt bort.  
Vilket par får du lust att skicka till planeten Jupiter?

I en bok jag verkligen inte gillar hittar vi ett par som jag verkligen inte tycker om. Zoe och Adrien från Glitch. För det första så kidnappar Adrien Zoe och sedan lämnar han tillbaka henne och hon glömmer honom. Sedan Kommer han och tar henne igen, jag menar, vad händer???



Alice in Zombieland (The White Rabbit Chronicles, #1)8. EN BOK SOM FÅTT DIG ATT KASSERA EN HEL GENRÉ
(Melanies fråga) Något försöker bryta sig in i ditt hus. Det visar sig vara ett monster som får energi från böcker som får dig att tappa tron på en hel genré. Den överlever alltså av att när en bok är så pass dålig att du aldrig vill läsa en sådan bok i en liknande genré igen. Du måste snabbt välja ut en bok som ger den sådan energi och förstöra den.
Vilken bok har du läst, som var så pass dålig att du inte vill läsa en annan bok i samma genré, slänger du i elden?

Zombies är inget för mig efter Alice in Zombiland. Jag tyckte inte alls om den och jag har inte vågat mig på någon zombiebok mer efter det. Den var seg och tråkig med ingen större huvudhandling som gjorde att man ville läsa vidare...



8. EN SUPERSEG BOK
(Miriams fråga) Tänk dig att du läser en bok som är så seg, så seeeeg att du sakta börjar somna. Somna så djupt att du hamnar i koma...
Vilken seg bok skulle det kunna vara?

Den segaste bok jag vet är Fallen av Lauren Kate! Det händer ingenting...!


 Jag taggar Rebecka från Mina Thoughts!

2 kommentarer:

  1. Tack! :D Har redan gjort Taggen, men med tanke på de tre nya frågorna som kommit fram så gör jag gärna om den! :) Ska nog vänta lite tills någon kommer på den fjärde frågan först! :)
    Håller med om det vidriga omslaget, riktigt fult!

    SvaraRadera
  2. Oj, tyckte du inte om Crescendo?! :o Jag älskade den :) Men jag håller med om Immortal beloved, jag orkade inte ens läsa ut den :/

    SvaraRadera